Letnia Szkoła Języka i Kultury Polskiej w Mikołajowie na Ukrainie

Letnia Szkoła Języka i Kultury Polskiej współorganizowana przez Stowarzyszenie Sympatyków Szkoły Języka i Kultury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego na Państwowym Uniwersytecie Humanistycznym im. Piotra Mohyły w Mikołajowie na Ukrainie.
   W dniach 31.07.06–11.08.06 Państwowy Uniwersytet Humanistyczny im. Piotra Mohyły w Mikołajowie na Ukrainie we współpracy ze Stowarzyszeniem Sympatyków Szkoły Języka i Kultury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach zorganizował I Letnią Szkołę Języka i Kultury Polskiej. Stowarzyszenie oddelegowało 4 absolwentki Podyplomowych Studiów Kwalifikacyjnych Nauczania Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego: Ewę Sedakowską, Dorotę Łęcką-Dudzik, Bożenę Michalską i Ewę Czerkawską.
     Słuchaczami kursu w Mikołajowie były osoby polskiego pochodzenia i studenci uczący się języka polskiego. Uczestnicy, zarówno pod względem wieku, jak i poziomu zaawansowania znajomości języka polskiego, byli zróżnicowani. Najmłodszy uczestnik miał 12 lat, a najstarszy – 31.
     Zajęcia odbywały się codziennie (oprócz niedzieli). Do południa słuchacze grupy początkującej uczyli się polskiego alfabetu, wymowy, czytania. Poznawali również konstrukcje, które mogli wykorzystać w typowych sytuacjach komunikacyjnych. Studenci pozostałych grup poszerzali znajomość systemu leksykalnego oraz gramatykę języka polskiego.
     Po południu wszyscy słuchacze szkoły uczestniczyli w zajęciach kulturowych. Zadaniem lektorek z Polski było przybliżenie zwyczajów związanych z polskim rokiem obrzędowym. Studenci oglądali polskie filmy, przygotowywali scenki dramatyczne, uczyli się piosenek, poznawali polską literaturę i sztukę.
     Każdy dzień był poświęcony innemu miesiącowi. Pierwsze zajęcia wiązały się z polskim karnawałem i maskaradą. Studenci zaznajomili się ze zwyczajami, które były powszechne przed laty (korowody, podkoziołek) i uczestniczyli w typowym balu przebierańców. Zabawę poprzedziły przygotowania strojów, masek, czapeczek. W ramach ćwiczeń językowych przygotowali przepis na faworki. Uczestnicy zabawy mieli okazję spróbować, jak smakuje chrust oraz licznie spożywane w tłusty czwartek pączki. Chętnie brali udział w wielu zabawach i konkursach.
     W następnym dniu przekazane zostały tradycje i zwyczaje związane z Wielkim Postem, Niedzielą Palmową i Wielkanocą. Studenci robili palmy, ozdabiali jajka, redagowali świąteczne życzenia. Zapoznali się z symboliką potraw wkładanych do koszyczka. Mieli możliwość degustacji dań wielkanocnych. Na koniec otrzymali skromne podarunki.
     Kolejny dzień – kwiecień – wypełniały wykłady: z literatury współczesnej (na temat twórczości Katarzyny Grocholi, Doroty Masłowskiej, Manueli Gretkowkiej, Ryszarda Kapuścińskiego) i z historii polskiego kabaretu. Słuchacze nie tylko oglądali fragmenty występów najwybitniejszych komików, ale sami przedstawili krótkie skecze i scenki kabaretowe.
     Następnego dnia, po projekcji filmu pt. „Stara baśń” słuchacze szkoły ruszyli na poszukiwanie skarbu. Poszczególne grupy miały wyznaczoną trasę, na której rozłożone były zadnia dotyczące związków frazeologicznych w języku polskim. Po rozwiązaniu zadań zespół dochodził do ukrytego skarbu. Każdy uczestnik otrzymał książkę w języku polskim.
    W sobotę popołudniowe zajęcia odbyły się przy ognisku. Młodzież miała możliwość poznania tradycji nocy świętojańskiej, plotła wianki, śpiewała ogniskowe piosenki. Pod koniec spotkania wszyscy zgromadzili się wokół ognia i piekli kiełbaski.
     Po poniedziałkowej całodniowej wycieczce do Olwii została przedstawiona historia poloneza – gatunku muzycznego i polskiego tańca narodowego. Studenci wysłuchali najbardziej znanych utworów (Fryderyka Chopina, Michała Ogińskiego, Wojciecha Kilara). Niesamowitym przeżyciem była dla nich nauka tańca. Następnie wszyscy zasiedli do stołu i uczyli się piosenek biesiadnych często wykonywanych przy stole podczas spotkań towarzyskich.
     Ogromnym uznaniem cieszył się wygłoszony następnego dnia wykład poświęcony twórczości Jana Matejki. Przygotowana prezentacja obrazów malarza w programie PowerPoint wzbudziła ogromne zainteresowanie. Później studenci sami wykorzystali swoje talenty malarskie podczas konkursu rysowniczego „Mój lektor”, który został poprzedzony ćwiczeniami słownikowo-językowymi w zakresie redagowania opisu postaci.
     Wieczorek pożegnalny odbył się już w czwartek. Uczestnicy nie tylko tańczyli, ale przede wszystkim poznali tradycję wróżb andrzejkowych i katarzynkowych. Chłopcy i dziewczęta chętnie brali udział w zabawie.
    Ostatni dzień zajęć był poświęcony zwyczajom bożonarodzeniowym w polskich domach. Ten uroczysty wieczór zaszczycili swoją obecnością nie tylko słuchacze, ale także przedstawiciele władz uczelni, Sekretarz Konsulatu Generalnego RP w Odessie oraz członkowie Stowarzyszenia Polaków w Mikołajowie.
     Zajęcia rozpoczęły się krótką prelekcją na temat przygotowań do świąt, zwyczajów kultywowanych od lat w polskich domach, typowych wigilijnych potraw. Następnie studenci redagowali życzenia, uczyli się kolęd.
     Zasadniczą część wieczoru rozpoczęło dzielenie się opłatkiem i składanie życzeń. Później studenci spróbowali niektórych wiktuałów sporządzanych specjalnie na wieczerzę wigilijną. Na koniec każdy z obecnych otrzymał symboliczne prezenty gwiazdkowe. Po zakończeniu zajęć rozpoczęła się druga część wieczoru – wystąpienia przedstawicieli wspomnianych instytucji, wręczenie certyfikatów, nagród.
     Każdy dzień zajęć kończył się stworzeniem mapy mentalnej, na której umieszczane były najważniejsze informacje na temat zajęć, które się wtedy odbyły.
     Cel, jaki został założony przed rozpoczęciem zajęć, został zrealizowany. Uczestnicy przez kilkanaście dni mieli stały kontakt z językiem polskim. Poznali jego podstawy, nauczyli się radzić sobie w podstawowych sytuacjach komunikacyjnych. Bogaty program kulturalny przybliżył polską kulturę i sztukę.

     Zadanie zostało zrealizowane dzięki współfinansowaniu ze środków Senatu RP.

Accessibility