Jak wyglądała nauka w Akademii i w Hogwarcie?

Czas: 3 godziny lekcyjne
Metody: metoda problemowa, mapa definiowania pojęć, metoda tablicy pytań
Forma: indywidualna
Materiały: różnego rodzaju słowniki
Bibliografia: Doug Buehl, Strategie aktywnego nauczania

Przebieg zajęć:

1.Wyjaśnienie słowa „akademia” – budowanie definicji przy pomocy różnych słowników (mapa definiowania pojęć). [Uczniowie sami wyjaśniają, czym jest Hogwart].

PRZYKŁAD:

 

 

 

 

 

 

2. Klasa, podzielona na dwa zespoły, gromadzi informacje na temat nauki w Akademii i w Hogwarcie (mapa tablicy pytań):

1. Zespół

TEMAT: Akademia w lekturze Kto założył Akademię? Jak wyglądała Akademia? Czego uczyli się uczniowie?
Jak wyglądał ich dzień? Jak uczniowie spędzali czas wolny? Inne interesujące fakty dotyczące Akademii Co wiemy? Źródło: J. Brzechwa Akademia Pana Kleksa

 

2. Zespół

TEMAT: Szkoła czarodziejów w lekturze Kto założył Hogwart? Jak wyglądał Hogwart? Czego uczyli się uczniowie?
Jak wyglądał ich dzień? Jak uczniowie spędzali czas wolny? Inne interesujące fakty dotyczące Hogwartu Co wiemy? Źródło: J.K. Rowling Harry Potter i kamień filozoficzny

 

3. Następnie można porównać Akademię z Hogwartem (a może też ze współczesną szkołą):

budowanie poprawnych, logicznych, spójnych wypowiedzi z uzasadnieniem

Zadanie domowe (charakter ćwiczenia redakcyjnego): W krainie marzeń… W prezencie otrzymałeś czarodziejską różdżkę. Opowiedz, co wyczarujesz? (redagowanie opowiadania / układanie zaklęć – do wyboru).

4. Kolejny projekt zajęć może dotyczyć lekcji sporządzania napojów magicznych w Hogwarcie (temat: Magiczne przepisy). Kolejność postępowania może być następująca:

  • uczniowie oglądają fragment filmu o Harrym Potterze z lekcją przygotowywania napojów magicznych;
  • ćwiczenie okazjonalne ze s. 42-44 „Ćwiczeń językowych” do To lubię, kl. IV – „Kuchnia pełna cudów”;
  • praca w grupach – dormitoriach z Hogwartu: w Ravenclawie, Hufflepuffie, Gryffindorze, Slytherinie (przygotowywanie przepisów napojów magicznych, nauczyciel czuwa nad dostosowaniem się do wymogów tej formy wypowiedzi: składniki, sposób przygotowania z zachowaniem porządku czynności, sposób podania/użycia; zwrócenie uwagi na stronę edytorską przepisu – ma ona ogromne znaczenie motywacyjne: uczniowie chętniej wykonują „gotowe” wytwory – opracowane językowo, ale i plastycznie);
  • odczytanie przepisów, urządzenie gazetki/„żywej ściany” z przepisami.

Oto efekty takiej lekcji (gotowe prace uczniów):

Przepisy na eliksiry

I Eliksir przepędzający zły humor

Składniki:

  • Sok z trzech jabłek czerwonego koloru;
  • Wyciąg z kiści winogron;
  • Sok wyciśnięty z siedmiu mandarynek;
  • Łyżka złocistego miodu lipcowego;
  • Pół tabliczki gorzkiej czekolady;
  • Pięć słodkich migdałów;
  • Listek mięty

Sposób przyrządzania:
Owoce opłukać pod krystalicznie czystą wodą. Mandarynki sparzyć dodatkowo wrzątkiem. Wycisnąć sok z owoców. Aby uzyskać klarowny sok, służący do sporządzenia eliksiru rozweselającego, należy go przefiltrować trzykrotnie i bardzo szybko przez idealnie białą bibułkę. Można zwiększyć siłę działania eliksiru przez delikatne jego zmieszanie z łyżką miodu.
Sparzone i obrane ze skórki migdały oraz gorzką czekoladę pogryzać po każdym łyku eliksiru podawanego razem z listkiem mięty. Eliksir zyskuje jeszcze na mocy, kiedy połączyć jego działanie z porcją lodów lub dużą górą bitej śmietany.

II Eliksir na mądrość

Składniki:

  • słownik ortograficzny;
  • kalkulator;
  • słownik języka angielskiego i niemieckiego;
  • książka pt. Życie w dawnej Polsce;
  • globus;
  • nuty Chopina

Sposób przygotowania:
Do kociołka wlać wodę, zagotować. Wrzucić wszystkie przygotowane składniki i gotować 25 minut na wolnym ogniu. Wypowiedzieć zaklęcie: „Czary – mary, fiku-miku, rozum wpada do mojego notesika”. Wypowiadając zaklęcie, stale mieszać w kociołku.

Stosowanie:
Rano przed śniadaniem wypić jeden kubek eliksiru. Efekt będzie widać w szkole – same szóstki.

III Eliksir na porost włosów

Składniki:

  • nóżka pająka i głowa bąka;
  • 4 ogary i 3 komary;
  • oko wampira i mała żmija;
  • sproszkowany ogon świnki;
  • 3 truskawki, 2 malinki

To wymieszać, ugotować,
Potem głowę posmarować.

Na innej lekcji można uczyć dzieci rymowania przez układanie zaklęć – por. zadanie domowe w lekcji o Akademii. Oto gotowe zaklęcia (lekcja w klasie IV):

1. Czary, mary, dwa ogary,
Niech się spełnią me zamiary.
Niech się schowa nocą sowa.
Niech słoneczko wnet zaświeci,
Niech rozśmieszy wszystkie dzieci.

2. Czary, mary, dwa ogary, garnek stary, szczurów chmary.
Hokus pokus, maka taka, zaraz zmienię cię w robaka!

3. Żółci się kwaśna cytryna,
Wiosna piękna się zaczyna.
Duża róża się czerwieni.
Niech się mrówka w słonia zmieni!

Accessibility