Zielona muzyka

Piosenka pt. Ania

  1. Słuchamy nagranej na płycie piosenki pt. Ania.
    Śpiewamy razem z płytą i pokazujemy części ciała wymieniane w piosence.
    Kolorujemy rysunek w książeczce. Uczymy się piosenki.
  2. Nauczyciel rozdaje dodatkowe rysunki do kolorowania przedstawiające np. TATĘ, MAMĘ, DZIECKO.
    Kolorujemy rysunki i wyjaśniamy dzieciom, że TATO ma rękę, nogę, a dziecko ma rączkę, nóżkę (…)
  3. Nauczyciel rozdaje dzieciom rysunek do kolorowania np. pieska – zabawki.
    Nauczyciel mówi: mój piesek ma lewą nóżkę różową, niebieski ogonek, zielone uszka. Jaki jest twój piesek?
    Dzieci mówią: mój piesek ma czerwoną (prawą) nóżkę.
  4. Gramy z dziećmi w GRĘ pt. Lampa – nos
    Pokazujemy szybko:
    lampa – nos
    ręka
    oko
    nos
    nos
    ucho
    nos
    noga
    stopa
  5. Lepimy PLASTUSIA
    Na grubej kartce (kartoniku) naklejamy pod dyktando nauczyciela kolejne części ciała Plastusia.
    Nauczyciel dyktuje:
    Plastuś ma okrągłą głowę, duże uszy, duży nos,
    okrągły brzuszek, dwie nogi…
    Teraz proszę zrobić Plastusiowi ołówkiem minkę.
    Jaki jest Twój Plastuś? Wesoły czy smutny?
    Jaką ma rękę? Gdzie na nogę?
  6. Gra CEBULA (można bawić się przy rytmicznej muzyce)
    Dzieci stoją parami naprzeciwko siebie po kole.
    Prowadzący wydaje polecenia: podaj koledze lewą rękę, (zmień partnera), dotknij nosa kolegi, (zmień partnera), klepnij kolegę w ramię, (zmień partnera) itd.
  7. Gra LUDZIE DO LUDZI (może być przy muzyce)
    Uczestnicy gry chodzą po sali parami, jedna osoba nie ma partnera. Prowadzący wydaje polecenie, które trzeba wykonać np. na komendę „LUDZIE DO LUDZI” trzeba zmienić partnera. Osoba bez pary wydaje kolejne polecenie np. ręce do rąk / plecy do pleców / kolana do kolan / stopy do stóp itd.
    W małej grupie można przeprowadzić grę, wydając komendy kolano do nosa, łokieć do brzucha, prawa dłoń do pleców itp.
    UWAGA: nie poleca się hasła głowa do głowy, jeśli dzieci są bardzo żywe z uwagi na możliwość nabicia sobie guza.
  8. Zabawa ENERGETYZOWANIE
    Dzieci siedzą spokojnie, na komendę pocierają swoje ręce, a nauczyciel mówi: proszę potrzeć czoło, brwi, nos i strzepnąć ręce. Znowu proszę potrzeć ręce i naenergetyzować policzki, brodę, uszy…
    Ćwiczenie z Taj Chi.
  9. Dzieci stoją w parach naprzeciwko siebie (mogą przybrać różne pozy). Oglądają się, a potem jedno zamyka oczy i z pamięci opisuje partnera (jego wygląd lub pozę).

Piosenka pt. Smakołyki

  1. Słuchamy piosenki. Kolorujemy kosze i wrysowujemy w pusty kosz ulubione smakołyki. Ustalamy, co oznacza słowo smakołyk.
  2. Przygotowujemy dwa duże kosze albo rysunki, na których są 2 kosze. Przygotowujemy rysunki (naklejki, opakowania) smakołyków.
    Dzieci są w dwóch grupach – ze stosu rysunków wybierają smakołyk, którego nazwę znają i umieszczają je w koszach.
    Liczymy smakołyki w koszach, wygrywa grupa, która uzbiera ich więcej, czyli zna więcej nazw smakołyków.
  3. Robimy PLAKAT
    Przygotowujemy smakołyki na festyn / urodziny / bal.
    Dzieci rysują / naklejają swoje ulubione smakołyki (1 – 2) i mówią, co narysowały.
    Grupujemy podobne smakołyki:
    – owoce
    – słodycze
    – ciasta
    – cukierki
    – robione w domu
    – kupione w sklepie.
  4. Zabawa z formami gramatycznymi
    Z czego zrobiony jest
    lizak ? z cukru
    baton ? z czekolady
    krem ? z owoców
    lody ? z owoców, z mleka
    czekolada ? z kakao
    tort ? z ciasta
    Jaka jest czekolada ? brązowa, słodka, mleczna, gorzka,
    Jaki jest lizak ? słodki, owocowy, twardy, okrągły,
    Jakie jest ciastko ? słodkie, duże, smaczne,
    Jakie są lody ? zimne, owocowe, śmietankowe
  5. Zagadka z nagrodą
    Nauczyciel ma w koszu smakołyki. Opisuje jeden: To, co trzymam w ręce jest: białe, miętowe, słodkie… Co to jest ? (guma). Kto zgadnie, dostaje smakołyk w nagrodę.
  6. Prosimy, aby dzieci przyniosły opakowania po różnych smakołykach lub wykonały rysunki swoich ulubionych smakołyków. Niech opowiedzą kolegom, z czego jest zrobiony ich smakołyk, jak to smakuje, kiedy ma okazję jeść swój smakołyk – inne dzieci niech zgadują, co to jest.
  7. Można poćwiczyć liczebniki: ile czekolad możesz zjeść? Ile zjadłeś lizaków?

Piosenka o krasnoludkach

  1. Słuchamy piosenki o krasnoludkach, śpiewamy razem z płytą, kolorujemy obrazek.
  2. Rysujemy dwa duże plany domów na papierze / tablicy.
  3. Dzieci rysują / naklejają meble. Dwie grupy opisują umeblowany przez siebie dom. (My mamy sypialnię. Tam jest łóżko, dywan…)
  4. Dzieci rysują plan domu / mieszkania, w którym mieszkają. Opowiadają co narysowały.
  5. Dzieci rysują swój pokój – nazywają meble w pokoju.
  6. Robimy plakat pt. MIESZKANIE:
    a) dzieci piszą / rysują meble, których nazwy znają i przyklejają na planie,
    b) grupujemy meble do kuchni, do sypialni, do gabinetu.
  7. Wymyślamy dom i meble dla ufoludka.
    Ufoludek ma 3 nóżki – w domu są więc same taborety
    ma długą antenę – sufit wysoki
    pije benzynę – w kuchni musi być cysterna / dystrybutor itd.
  8. Dzieci wchodzą w rolę mebli:
    Jestem stołem – nie lubię, kiedy na mnie kapie gorąca zupa, lubię, gdy leży na mnie serweta.
Accessibility