Skarby Śląska – warsztaty polonistyczne dla Polonii i cudzoziemców

19-07-2017

„Skarby Śląska – warsztaty polonistyczne dla Polonii i cudzoziemców” to projekt prowadzony przez Stowarzyszenie Sympatyków Szkoły Języka i Kultury Polskiej UŚ skierowany do przedstawicieli Polonii oraz obcokrajowców uczących się języka polskiego jako obcego i/lub drugiego. Zadanie ma na celu promocję Województwa Śląskiego wśród zagranicznych odbiorców zadania, integrację kulturową i promocję wielokulturowości, przedstawienie najciekawszych elementów kultury śląskiej, śląskich zwyczajów i tradycji, a także najważniejszych w naszym regionie miejsc. Warsztaty obejmują cykl seminaryjny oraz program kulturalny zaplanowany jako dopełnienie i uzupełnienie cyklu seminaryjnego. Podkreślić należy ogromne znaczenie zadania dla propagowania kultury śląskiej w różnych jej wymiarach. Zaprezentowane zostaną różne typy zajęć charakteryzujące śląską kulturę: historia Śląska w kontekście historii Polski (w czasie wycieczki zwiedzanie Muzeum oraz Nikiszowca), status gwary śląskiej (zróżnicowanie, podstawowe cechy gramatyczne i leksykalne, wykorzystanie w tekstach kultury), wybitne postaci pochodzące ze Śląska (historyczne i współczesne), śląska kinematografia i muzyka (popularna i klasyczna), najważniejsze wydarzenia kulturowe regionu, śląska literatura i śląscy twórcy oraz ich wpływ na losy literatury polskiej itp. Punktem kulminacyjnym będzie Wieczór Śląski, na którym zaprezentowane zostaną zwyczaje, punkty wspólne i różne dla Śląska Górnego, Opolskiego i Cieszyńskiego, prezentacja śląskich strojów, degustacja tradycyjnych potraw. W Cieszynie zorganizowane zostaną spotkania dla dzieci i młodzieży – interkulturowe podchody. Poznają oni swoich rówieśników z zagranicy, dowiedzą się więcej na temat zwyczajów i tradycji tam panujących, skosztują przysmaków kuchni narodowych, nauczą się tańców ludowych. Będzie to zatem część projektu, dzięki której nawet osoby, które z różnych przyczyn nie miały dotąd szans, by poznać inne kultury – poszerzą swe horyzonty, dostrzegą złożoność świata, a przede wszystkim zrozumieją, jak ważną rolę w życiu człowieka pełni kultura. Razem odkrywać będą najważniejsze i najciekawsze elementy śląskiego obrazu świata.

Projekt jest dofinansowany z budżetu Samorządu Województwa Śląskiego.

Turniej Tłumaczy

Tego samego dnia miało miejsce rozwiązanie Turnieju Tłumaczy. W tegorocznej odsłonie Turnieju tłumacze zmierzyli się z utworem „Romans” Bolesława Leśmiana. Wiersze przełożono na 27 języków – zobacz przekłady: https://www.sjikp.us.edu.pl/pl/projekty/turniej-tlumaczy/turniej-tlumaczy-2017/

Wieczór animacji filmowych

W środę każdy z nas poczuł, że praca filmowca wcale nie jest łatwa. Choć jest bardzo przyjemna! Wszyscy chętni mieli za zadanie ułożyć własny program do znanych polskich utworów animowanych. Poznaliśmy zatem Reksia oraz Bolka i Lolka. W naszej interpretacji ich przygody okazały się jeszcze zabawniejsze, a słowotwórcze zabawy z językiem polskim dostarczyły nam wiele powodów do radości.

Warsztaty poprawnej wymowy i emisji głosu

Po dzisiejszym dniu każdy z nas już wie, co zrobić, by jak najefektywniej używać swojego głosu. Żadne z polskich dźwięków nie są nam straszne. W salach rozgrywały się iście dantejskie sceny – nasze lektorki, by nauczyć nas poprawnej artykulacji, wykorzystały chyba wszystkie możliwe rekwizyty i pomoce: balony, piłeczki, Nutellę, świeczki i wiele innych. Na efekty nie trzeba było długo czekać: zewsząd słychać było syczenie, szeleszczenie, szuranie i ciszenie.

Warsztaty aktorskie i emisji głosu podsumowały dwa występy: grupy Irina Band, która zaprezentowała swoją interpretację piosenki „To ostatnia niedziela” oraz Briana z Hiszpanii, który wcielił się w rolę Conchity Wurst.

Irina Band – „To ostatnia niedziela”

Wyjazd do Krakowa

W niedzielę – mimo niesprzyjającej pogody – dzielnie wyruszyliśmy do Krakowa, siedziby królów polskich. Dzień rozpoczęliśmy od zwiedzenia Wawelu. W starych gmachach każdy znalazł coś dla siebie – panowie podziwiali oręż, panie – wystrój sal, klejnoty rodowe oraz stroje.

Po tej części wycieczki zobaczyliśmy Rynek z pięknymi Sukiennicami (raj dla kupujących pamiątki z Polski!) oraz Kościołem Mariackim, z którego co godzinę słychać hejnał. Oczywiście znaleźliśmy też czas na integrację, w końcu to niemal koniec wspólnie spędzanego czasu.

Wizyta w Muzeum Pamięci Auschwitz-Birkenau

Jednym z najważniejszych przeżyć była wizyta w Muzeum Auschwitz-Birkenau. Niektórzy z nas byli tam po raz pierwszy, inni – kolejny już raz. Na wszystkich ogromne wrażenie zrobił pobyt w barakach więźniów oraz cisza panująca na terenie obozu. Wróciliśmy do Cieszyna, milcząc, a każdy z nas jeszcze długo mierzył się z własnymi myślami i odczuciami.

Wieczór regionalny

W malowniczą podróż po regionach Polski zabrali nas nasi lektorzy. Mieliśmy okazję zobaczyć niestereotypowy pokaz mody – stroje rozbarski, opoczyński, łowicki, mundur górniczy, krakowski itp. Poznaliśmy różnice nie tylko między strojami, ale i między dialektami i gwarami różnych stron Polski. Każda część kraju ma bowiem swe własne zwyczaje i tradycje – poznając je, wykonaliśmy własnoręcznie śląską tytę ze słodyczami, wycinanki kurpiowskie, pająki czy krakowskie szopki. Dzięki praktycznemu podejściu o wiele łatwiej zapamiętamy informacje o zróżnicowaniu regionalnym Polski.

Wieczór Narodów

Po południu wszyscy razem kolorowym pochodem – z powiewającymi na wietrze flagami – udaliśmy się na Rynek, gdzie rozpoczął się Wieczór Narodów. Na scenie wystąpili studenci z ponad 35 krajów, a każdy naród miał własny pomysł na zaprezentowanie swojej kultury. Były zatem wspólne tańce (na rozpoczęcie odtańczyliśmy poloneza, zaś Studencki Zespół Pieśni i Tańca „Katowice” nauczył nas tańczyć trojaka), śpiewy, prezentacje, scenki tematyczne, nauka języków itp. Każdy z zebranych gości mógł znaleźć coś dla siebie. Wieczór Narodów objęty został honorowym patronatem Ryszarda Macury, Burmistrza miasta Cieszyna.

Wyjazd w Beskidy i do Pszczyny

Wycieczka do Pszczyny to przede wszystkim wspomnienia wyniesione z Pałacu Zamkowego – siedziby książąt pszczyńskich. Duże wrażenie zrobiły na nas piękne bogato dekorowane wnętrza, a także otoczenie – park i pobliski rynek, na którym tego dnia odbywał się pchli targ. Wycieczka zakończyła się spacerem po górach – Beskid Śląski z Czantorią zauroczył nas widokami. Wyjazd zakończył się grillem w pobliskim Poniwcu. Po długim dniu wszyscy chętnie zjedli kiełbaski i oscypki.

Spotkanie z OSP w Cieszynie

Wieczór twórczości Wojciecha Młynarskiego

Wieczorową porą mieliśmy okazję poznać twórczość zmarłego w tym roku Wojciecha Młynarskiego – znanego z niesamowitej lekkości pióra polskiego tekściarza i artysty. Gry i zabawy z tekstami piosenek poprzedził występ Eduarda Bortolottiego, który kilka lat temu studiował w Szkole Języka i Kultury Polskiej UŚ. Wprawieni w nastrój zmierzyliśmy się z poezją Młynarskiego skomponowaną w specjalnie dla nas ułożone muzyczne menu.

Wieczór poezji Bolesława Leśmiana

Wieczór poezji Bolesława Leśmiana przygotowali studenci z najwyższych grup. Dzięki nim dowiedzieliśmy się, kim był ten polski poeta i jakie są charakterystyczne elementy jego twórczości. Otrzymaliśmy również pamiątkowe książeczki z wierszami Leśmiana. Spotkanie zostało podsumowane krótkim kwizem – okazało się, że o polskiej poezji współczesnej wiemy już całkiem sporo. Teraz tę wiedzę teoretyczną będziemy wykorzystywać w praktyce – podczas przygotować do Turnieju Tłumaczy.

Nasze talenty

Studenci mają talent! I nie jest to tylko talent do nauki języka polskiego, ale również dar plastyczny, wokalny, instrumentalny, recytatorski czy pisarski. Wieczór obfitował w różne wydarzenia, a wszystkie prezentacje odbyły się na gościnnej scenie Cieszyńskiego Domu Narodowego.

Biesiada śląska

Dziś wieczorem mieliśmy specjalnie dla nas zorganizowaną kolację wraz z poczęstunkiem. W restauracji „U Jędrysa” oglądaliśmy występ śląskiego „Karlik”. Słuchaliśmy też tradycyjnych śląskich i polskich biesiadnych na weselu. Atmosfera była wspaniała, było nam bardzo wesoło – my również tańczyliśmy. Kolacja była smaczna.

Wizyta w Koszęcinie

W niedzielę byliśmy na wycieczce w Koszęcinie i Tarnowskich Górach. W Tarnowskich Górach bardzo bardzo podobała nam się Kopalnia Srebra oraz spływ łódkami w Sztolni Czarnego Pstrąga. W Koszęcinie zwiedzaliśmy siedzibę Zespołu Śląsk, podziwialiśmy stroje ludowe i tańczyliśmy poloneza.

Spotkanie z Cecylią Kukuczką

Tego dnia mieliśmy wykład i spotkanie z panią Cecylią Kukuczką. Dowiedzieliśmy się wiele o życiu Jerzego Kukuczki, górach i pasji zdobywania szczytów.  Był on świetnym himalaistą i drugim człowiekiem, który zdobył Koronę Ziemi. W Istebnej – niedaleko Cieszyna – jego żona otworzyła izbę pamięci z jego prywatnymi pamiątkami.