XXIX letnia szkoła języka, literatury i kultury polskiej w Cieszynie

22-07-2019

28.08.2019

Przedostatni dzień… Jeden z najsmutniejszych, najbardziej emocjonujących i najpiękniejszych dni na szkole letniej. Rankiem 28 sierpnia zebraliśmy się w sali konferencyjnej na jedno ważne wydarzenie. Wszystko zaczęło się od ceremonii zakończenia szkoły. I skończyło się to łzami częściowo radości, ponieważ w końcu dostaliśmy upragnione dyplomy, częściowo smutku, ponieważ ludzie, których spotkaliśmy i z którymi udało nam się zaprzyjaźnić, wyjeżdżali. Ten dzień był pełen emocji.

O letniej szkole pisze Daniel Trusty, uczestnik z USA

Albina Zagulina, Rosja

27.08.2019

Czas minął bardzo szybko i nie czekał na nikogo. Jesteśmy z różnych krajów z czterech kontynentów na świecie i byliśmy się w Cieszynie od 31.07.2019, a dzisiaj jest ostatni dzień zajęć na letniej szkole. Dla nas letnia szkoła 2019 to jedno z najlepszych wspomnień w naszym życiu. Poprawiliśmy nasz poziom polskiego, poza tym spotkaliśmy wspaniałych ludzi z całego świata. Na ostatnią lekcję przygotowaliśmy coś specjalnego, aby podziękować naszym nauczycielkom. Rano daliśmy im korony wykonane z cukierków czekoladowych śliwkowych, potem poszliśmy na kawę do kawiarni MUZEUM, która jest blisko rynku. Siedzieliśmy i rozmawialiśmy razem w ciepłej atmosferze. Widziałem łzy rozłąki i szczęścia niektórych dziewcząt w mojej klasie. Kolejnym niezapomnianym wspomnieniem jest dyskoteka w browarze. Przy świetnej muzyce tańczyliśmy i śpiewaliśmy. Chcielibyśmy podziękować nauczycielom za wspaniały miesiąc spędzony z nami. Przekazaliście nam dużo wiedzy o języku i kulturze polskiej i jesteście naszą inspiracją do nauki. Bardzo dziękujemy za wszystko!

Duong Hai, Wietnam

26.08.2019

Dzisiejszy dzień był świętem wszystkich, którzy odważyli się zmierzyć z poezją Stanisława Wyspiańskiego i przetłumaczyli jego wiersz pt. „Jakżeż ja się uspokoję” na swoje języki. Efekty tych zmagań można podziwiać na stronie: https://www.sjikp.us.edu.pl/pl/projekty/turniej-tlumaczy/turniej-tlumaczy-2019/

25.08.2019

Dzisiaj byliśmy na Górnym Śląsku. Po pierwsze zwiedziliśmy kopalnię w Tarnowskich Górach. Było to bardzo ciekawa wycieczka — pływaliśmy łódkami pod ziemią. Potem zwiedziliśmy Muzeum Śląskie w Katowicach, gdzie każdy z nas mógł spacerować i oglądać to, co było dla niego najciekawsze. To było najbardziej interesujące muzeum, w którym byłam — było tam dużo ciekawych rzeczy, takich jak gry elektroniczne, studio muzyczne itd. Po zwiedzaniu mieliśmy wolny czas, żeby spacerować po centrum miasta albo zrobić zakupy w galerii. Potem wróciliśmy do Cieszyna, zjedliśmy kolację i mieliśmy czas na odpoczynek.

Vanesa Yordanova, Bułgaria

24.08.2019

Dwa dni przed egzaminem odbyła się kawiarenka konsultacyjna – przygotowanie do testu. Te konsultacje były bardzo ciekawe i pomocne. Moja nauczycielka uczyła mnie ważnej gramatyki języka polskiego jeszcze raz. Ćwiczyłem też wymowę skomplikowanych słów i zdań. Nie zrozumiałem części materiału na zajęciach, ale po tych konsultacjach wszystko się wyjaśniło, a egzamin zdałem na dobrym poziomie. Jestem bardzo zadowolony 😊.

Daeup Kim, Korea Południowa

22.08.2019

Wieczór poezji Stanisława Wyspiańskiego

20.08.2019

Wczoraj mieliśmy idealną okazję do posłuchania polskiej muzyki klasycznej. Teraz wiemy, że nie tylko Chopin jest znanym polskim kompozytorem, ale też Stanisław Moniuszko. Jego najbardziej znana piosenka to “Prząśniczka” i nasze dziewczyny z Ukrainy pięknie zatańczyły do tego utworu.

Maryna Niefodova, Ukraina; Olga Komar, Ukraina

W tym dniu odbyło się także zakończenie kursu letniego dla zagranicznych lektorek uczących języka polskiego jako obcego. W uroczystości zakończenia uczestniczyła pani Kamila Dembińska z Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, kierownik Pionu Języka Polskiego.

19.08.2019

Ten poniedziałek był dniem, do którego przygotowywaliśmy się od początku pobytu w Cieszynie. Było to Narodowe Czytanie 2019 – Rozgrzewka. Studenci byli podzieleni na grupy, a każda z grup czytała nowele dla mieszkańców Cieszyna w różnych częściach miasta. Niestety nasze plany przekreśliła pogoda… Zaczęła się szalona burza i musieliśmy przerwać wydarzenie 🙁.

Basia Radka, USA; Dima Khaustov, Ukraina

17.08.2019

W tym dniu pojechaliśmy do Muzeum Auschwitz-Birkenau. Byliśmy wszyscy bardzo przerażeni, bo usłyszeliśmy dużo strasznych rzeczy o ludziach, którzy znajdowali się tu, którzy tu zmarli i cierpieli. Widzieliśmy tony włosów, buty, które kiedyś nosiły dzieci… Dowiedzieliśmy się o życiu i śmierci niewinnych ludzi. Pan przewodnik powiedział, że ten, kto nie zna swojej przeszłości, musi przeżyć ją znowu. Ja się z nim zgadzam. Pojechaliśmy wszyscy do Auschwitz, żeby ją poznać i nigdy więcej jej nie powtórzyć.

Maria Svet, Mołdawia

Pewnej soboty pojechaliśmy w miejsce, o którym zawsze warto pamiętać. Muzeum, które jest żywą pamięcią, muzeum, które każe ci myśleć o przeszłości, przemyśleć teraźniejszość i nigdy nie powtarzać tych samych błędów w przyszłości. Co to za muzeum? To były obóz koncentracyjny, miejsce męki, tragedii wielu ludzi, którzy zostali tu zabici. To jest Muzeum Auschwitz-Birkenau. To wolność, którą naziści owinęli drutem kolczastym i zabrali ją więźniom obozu. Muzeum zostało stworzone, aby ludzie nigdy nie zapomnieli o okropnościach wojny i by zawsze byli ludźmi zdolnymi do współczucia i miłości. Wizyta w tym muzeum była wstrząsająca, ale zapamiętam ją na całe życie.

Albina Zagulina, Rosja

16.08.2019

Film pt. “Jak pies z kotem” to bardzo dobra produkcja, bo skłoniła nas do refleksji o życiu. Szczególnie tutaj, tak daleko od domu, film przypomniał nam, że rodzina jest najważniejsza. To bardzo ważne, żeby o tym pamiętać.

Duong Hai, Wietnam; Nikola Koczuba, Niemcy

15.08.2019

Był to bardzo uroczysty dzień. Wszyscy przyszli do sali konferencyjnej, gdzie pisaliśmy dyktando. To nie było łatwe, ale każdy napisał najlepiej, jak mógł. W każdej z grup najlepszy wynik był nagradzany dyplomem. W naszej grupie miałem szczęście mieć najlepszy wynik, z czego jestem nawet dumny 😊. Po południu nadszedł moment, na który wszyscy czekali — Spotkanie Kultur i Tradycji. Na rynku było mnóstwo ludzi! Studenci byli podekscytowani, każdy chciał, żeby występ był jak najlepszy. Pokazy były bardzo ciekawe, myślimy, że podobały się nie tylko studentom, ale i mieszkańcom Cieszyna.

Vanesa Yordanova, Bułgaria; Pavel Astrouh, Białoruś

14.08.2019

To był ostatni dzień, kiedy mogliśmy ćwiczyć ze swoimi nauczycielami nasze występy na następny dzień. Już zaczynaliśmy się trochę stresować, ale każdy znał swoją rolę, a nauczyciele nam pomagali. Tańczyliśmy i śpiewaliśmy przez godzinę, bo chcieliśmy, żeby wszystko było perfekcyjnie! Dzięki temu wydarzeniu lepiej poznałam swoich kolegów z Ukrainy. Ćwiczyłam z nimi prawie codziennie i dobrze się poznaliśmy, a nasz występ (w mojej opinii) był piękny i idealny.

Olga Komar, Ukraina

13.08.2019

12.08.2019

Wieczór z historią Polski na wesoło był niesamowity! Nasza grupa „Śliwki” czytała dla wszystkich polską historię o niepodległości. Później graliśmy w różne gry i braliśmy udział w konkursach. Najbardziej ciekawym zajęciem było malowanie symboli polskiej niepodległości na koszulkach. Wszyscy dostaliśmy nagrody i prezenty i byliśmy bardzo szczęśliwi!

Albina Zagulina, Rosja; Maria Svet, Mołdawia

11.08.2019

W niedzielę 11.08.2019 uczestniczyliśmy w prawdziwej olimpiadzie sportowej, ale tylko jako widownia…J Kibicowaliśmy i wspieraliśmy sportowców brawami. Nie spodziewaliśmy się aż takich emocji. Były różne konkurencje i zawody oraz kilka drużyn. Drużyna, która wygrała, dostała nawet puchar olimpijski i prezenty. Trochę im teraz zazdrościmy…

Basia Radka, USA; Duong Hai, Wietnam

10.08.2019

W dniu 10.08 pojechaliśmy autokarem do Krakowa. Pogoda była piękna, świeciło słońce i było ciepło. Na początku zwiedziliśmy słynny Wawel i katedrę. Potem zjedliśmy przepyszny obiad w świetnej restauracji „Wesele”. W wolnym czasie spacerowaliśmy po krakowskim starym mieście i poszliśmy ze znajomymi do browaru napić się zimnego piwa. Chcielibyśmy zobaczyć Kraków po raz kolejny.

Dmytro Khaustov, Rosja; Duong Hai, Wietnam

Tego dnia wcześnie rano poszliśmy na śniadanie i zaraz później pojechaliśmy do Krakowa. Byłam już wcześniej na Wawelu, dlatego z inną grupą poszłam odwiedzić Muzeum Narodowe i zobaczyć wystawę o Andrzeju Wajdzie i „Damę z gronostajem”. Po muzeum spacerowaliśmy po Krakowie, zjedliśmy obiad w restauracji „Wesele” i mieliśmy wolny czas na zwiedzanie. Po długim dniu wróciliśmy do akademika i bardzo zmęczeni poszliśmy spać.

Basia Radka, USA

9.08.2019

Tego dnia wieczorem obejrzeliśmy zaskakujący film „Kamerdyner”. To było dla nas duże przeżycie, bo umiemy już trochę mówić po polsku, ale nie rozumieliśmy, w jakim języku mówią w filmie. Nie rozumieliśmy, bo mówili w nim po kaszubsku, ale nie martwiliśmy się – Polacy mówią, że też nie rozumieją:). Film był interesujący, bo nigdy nie słyszałam o Kaszubach, a dzięki niemu dowiedziałam się dużo o ich języku i kulturze.

Pia Marija Žugman, Słowenia

08.08.2019

Z tego dnia najlepszy był wieczór, kiedy mieliśmy imprezę, na której zobaczyliśmy tradycyjne stroje polskie i słuchaliśmy znanych piosenek. Potem zobaczyliśmy, jak nasi koledzy tańczą trojaka, a na koniec robiliśmy różne ciekawe rzeczy, np. papierowe łańcuchy i pająki. Teraz kultura polska jest nam bliższa.

Maryna Niefodova, Ukraina; Olga Komar, Ukraina

7.08.2019

Film „Dywizjon 303” bardzo mi się podobał, bo to była historia prawdziwa. To wojenny film o udziale polskich pilotów w obronie Wielkiej Brytanii w wojnie przeciw Niemcom. To film, który rozbudza patriotyzm i zainteresowanie historią. Najciekawszą rzeczą jest to, że tylko ośmiu pilotów zginęło, a walczyli miesiącami. Rola polskich pilotów, moim zdaniem, zmieniła kierunek tych bitew.

Luka Tolić, Chorwacja; Mariana Ravliuk, Ukraina

6.08.2019

Po bardzo interesującym wykładzie profesor Małgorzaty Myśliwiec, która opowiadała nam o polskiej historii, mieliśmy okazję samodzielnie przygotować kolację na warsztatach kulinarnych. Studenci zostali podzieleni na grupy, w których wykonali różne polskie tradycyjne dania. Na przykład: naleśniki słodkie i słone, jajka faszerowane różnymi składnikami, szałot, kanapki i koreczki… Ale chyba największą furorę zrobiła czekoladowa fontanna:)

Marek Tyleček, Czechy; Wang Jun, Chiny; Marko Andonovski, Serbia; Maria Radka, USA; Evgeny Kozlov, Rosja

5.08.2019

Dzisiaj mieliśmy możliwość zapoznać się z polską muzyką folklorystyczną. Najpierw tańczyliśmy podczas występu zespołu Karlik, a potem śpiewaliśmy ze swoimi grupami przygotowane wcześniej piosenki. Była bardzo ciepła i towarzyska atmosfera. Robiliśmy dużo zdjęć, żeby zawsze pamiętać o tym spotkaniu.

Olga Andreenko, Rosja; Anastasiya Hiliova, Białoruś; Marharyta Yermeichuk, Ukraina; Liubovi Rudac, Mołdawia

4.08.2019

Jednym pięknym niedzielnym porankiem pojechaliśmy na wycieczkę po górach, gdzie spacerowaliśmy trzy godziny, robiliśmy zdjęcia i patrzyliśmy na piękno przyrody. Widoki, które zobaczyliśmy obudziły w nas emocje i poczucie euforii. Podróżowaliśmy bryczkami do restauracji, gdzie próbowaliśmy różnych dań i kiełbasek. To był bardzo piękny dzień, magiczna wycieczka.

Maria Svet, Mołdawia; Albina Zagulina, Rosja; Dmytro Khaustov, Rosja

3.08.2019

To był interesujący dzień, który zaczynał się od praktycznych zajęć językowych, na których poznałam swoją grupę. Potem mieliśmy ciekawe wykłady o polskich filmach i odmianach funkcjonalnych w języku polskim, a wieczorem bardzo wesołe gry językowe „Dom” – wszyscy tańczyli. Nigdy tego nie zapomnę!

Maryna Niefodova, Ukraina

Wieczorem odbywała się pierwsza gra językowa, na której uczestnicy losowali kolorowe kartki i byli podzieleni na grupy, które reprezentowały różne kraje uczestników z letniej szkoły. Każda grupa przygotowała krótką scenkę, występ albo taniec. Niektóre były bardzo śmieszne:)

Nikola Koczuba, Niemcy

2.08.2019

Drugi dzień zaczęliśmy od śniadania. Potem byliśmy na pierwszych zajęciach językowych. Po lekcjach mogliśmy uczestniczyć w różnych wykładach. Na koniec dnia dyskutowaliśmy o filmie „Wesele” Andrzeja Wajdy, który mówi o tym, jak żyli Polacy w czasie niewolnej Polski. To było dla nas bardzo ciekawe.

Olga Komar, Ukraina; Basia Radka, USA; Pia Marija Zugman, Słowenia

1.08.2019

Ten dzień zaczął się od językowego testu kwalifikacyjnego. Wcale nie był taki trudny! Potem poszliśmy do Teatru im. Adama Mickiewicza, gdzie oficjalnie rozpoczęliśmy letnią szkołę i wysłuchaliśmy interesującego wykładu prof. Małgorzaty Kity. Potem zwiedziliśmy Cieszyn, zobaczyliśmy wiele pięknych miejsc: starówkę, zamek, rotundę… Na koniec uczestniczyliśmy w wieczorze powitalnym w Browarze Zamkowym, tam śpiewaliśmy, tańczyliśmy i piliśmy pyszne polskie piwo.

Vanesa Yordanova, Bułgaria; Pavel Astrauh, Białoruś; Tadeas Mechura, Czechy

W dniach 1-29 sierpnia 2019 roku w Cieszynie odbędzie się XXIX letnia szkoła języka, literatury i kultury polskiej organizowana przez Szkołę Języka i Kultury Polskiej UŚ. Letnie kursy w Cieszynie odbywają się nieprzerwanie od prawie 30 lat, a z roku na rok uczestniczy w nich coraz liczniejsza grupa osób zainteresowanych poznawaniem tajników języka polskiego, podziwianiem piękna polskiej kultury, bogactwem literatury i historią naszego kraju.

Uroczysta inauguracja letniej szkoły odbędzie się 1 sierpnia br. o godzinie 12.30 w Teatrze im. Adama Mickiewicza w Cieszynie (plac Teatralny 1). Wezmą w niej udział przedstawiciele władz Uniwersytetu Śląskiego, władz miasta Cieszyna, powiatu cieszyńskiego i województwa śląskiego, reprezentanci organizacji kulturalnych, instytucji pożytku publicznego, służb mundurowych oraz zaproszeni goście. Spotkanie poprowadzi prof. dr hab. Jolanta Tambor, dyrektor Szkoły, zaś wykład inauguracyjny wygłosi prof. dr hab. Małgorzata Kita, Przewodnicząca Rady Naukowej Szkoły Języka i Kultury Polskiej UŚ.

W tegorocznym kursie weźmie udział prawie 250 osób z 35 krajów świata, wśród których znajdują się stypendyści Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, Senatu RP oraz studenci uczelni partnerskich Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (z Chin, Singapuru, Indonezji, Japonii, Niemiec, Francji, Macedonii i wielu innych krajów świata).

Gwarancją sukcesu jest wytrwałość, dlatego też studenci przez cały miesiąc będą uczyć się mówienia, słuchania, pisania i rozumienia po polsku. W procesie tym wspierać ich będą lektorzy Szkoły Języka i Kultury Polskiej UŚ, wykładowcy, pracownicy i współpracownicy różnych wydziałów naszej uczelni oraz innych śląskich i polskich uniwersytetów (w bogatym programie wykładów i seminariów każdy znajdzie coś dla siebie, zaproponowane tematy poruszają bowiem zagadnienia z języka polskiego, jego historycznego rozwoju i aktualnych przemian, historii dawnej i najnowszej, literatury, filmu, teatru, nauk ścisłych, sportu itd.), a także praktykanci i wolontariusze. Dopełnieniem porannych i popołudniowych zajęć będzie wieczorny program kulturowy, w czasie którego uczestnicy w aktywny sposób poznają tradycje, zwyczaje i obrzędy kultywowane w naszym kraju, wezmą udział w wielu pokazach, występach (m.in. koncert zespołu Karlik, koncert pieśni Stanisława Moniuszki – w tym roku mija 200 lat od urodzin tego twórcy najbardziej znanych polskich pieśni i oper), w wieczorze regionalnym, biesiadzie śląskiej oraz spotkaniach z reprezentantami świata nauki, sztuki, polityki itp.

W dni wolne od nauki zorganizowane zostaną wyjazdy edukacyjne, które stanowić będą integralną część programu realioznawczego. W tym roku będą to m.in. wycieczki szlakiem Beskidu Śląskiego, wizyta w Muzeum Auschwitz-Birkenau, w siedzibie polskich królów na Wawelu, a także wyjazd szlakiem powstań śląskich, zwiedzanie kopalń śląskich i czas wolny w nowoczesnym centrum Katowic.

Punktem kulminacyjnym letniej szkoły jest 15 sierpnia, kiedy odbędzie się 22. Sprawdzian z polskiego (godzina 10.30, Centrum Konferencyjne UŚ w Cieszynie) oraz Wieczór Narodów (godzina 14.30, międzynarodowy przemarsz przez miasto i potem występy na rynku w Cieszynie). Cudzoziemcy uczestniczący w letniej szkole, a także goście z polskich i zagranicznych ośrodków akademickich zmierzą się z tekstem dyktanda, którego autorami są dr Marcin Maciołek z Katedry Międzynarodowych Studiów Polskich UŚ oraz dr Małgorzata Smereczniak z SJiKP. Zwycięzca otrzyma tytuł Cudzoziemskiego Mistrza Języka Polskiego oraz możliwość bezpłatnego udziału w przyszłorocznej, XXX letniej szkole w Cieszynie, zaś wszyscy uczestnicy – książki, słowniki i pomoce dydaktyczne sponsorowane przez czołowe polskie wydawnictwa i w ramach programu Promocja Języka Polskiego ufundowane przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej.

W czasie Wieczoru Narodów studenci zaprezentują zgromadzonej na cieszyńskim rynku publiczności swe kraje. W tym dniu najpełniej wybrzmi hasło miasta: Cieszymy się w Cieszynie! Niemal 250 osób z 35 krajów zaśpiewa, zatańczy, zaprezentuje stroje narodowe, nauczy zgromadzonych gości liczyć, witać się, przedstawiać w swych rodzimych językach, nie zabraknie także degustacji dań narodowych oraz wspólnych zdjęć. Zgodnie z tradycją spotkanie rozpocznie polonez zatańczony wspólnie z włodarzami miasta oraz mieszkańcami miasta na granicy.

Letnia szkoła w Cieszynie – dzięki wieloletnim staraniom jej twórców, wykładowców, pracowników i współpracy instytucji z różnych sektorów – zyskała sobie miano jednego z najlepszych kursów przeznaczonych dla obcokrajowców. Tworzą go wspólnie ludzie zaangażowani, pełni pasji, a zarazem posiadający wieloletnie doświadczenie w pracy z grupami wielonarodowościowymi i wielojęzycznymi. Jednak za sprzyjającą nauce atmosferę odpowiadają tak organizatorzy, jak i sami studenci, którzy stają się motorem napędowym całego przedsięwzięcia, wkładając w poznawanie naszego języka wiele serca – a wszystko to po to, by zrozumieć Polskę i Polaków.