Koncepcje doboru treści w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego
Koncepcje doboru treści w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego
(oprac. Aleksandra Achtelik, Aleksandra Janowska, Małgorzata Kita, Magdalena Pastuch, Jolanta Tambor)
WYKŁADY:
- zagadnienia ogólne; typologia książek wykorzystywanych w procesie dydaktycznym; strategia podręcznika polegająca na wyważeniu proporcji między dwiema wartościami: polskością i uniwersalizmem;
- nauczanie autonomiczne języka polskiego (= gramatyki + leksyki + użycia) vs nauczanie zintegrowane (język polski w kontekście historii, kultury), język i literatura, związki języka i tekstów literackich z innymi dziedzinami kultury, np. kina, teatru, kabaretu, malarstwa, rzeźby;
- dobór treści ze względu na charakterystykę odbiorcy z uwzględnieniem parametrów zewnętrznojęzykowych, takich jak przynależność do wspólnoty językowej i kulturowej, wiek, płeć, wykształcenie, poznawcze i komunikacyjne potrzeby uczącego się;
- wybór podejścia metodologicznego w prezentowaniu języka i wiedzy o języku (nauczanie języka i nauczanie o języku): strukturalizm (nacisk na formę), kognitywizm (nacisk na semantykę), komunikacjonizm (nacisk na użycie języka w sytuacji);
- tematyka w podręczniku, dobór kręgów tematycznych, językowy obraz Polski i Polaka, przemiany obyczajowe i ich językowe przejawy; kryteria doboru tekstów; teksty literackie, teksty kultury „wysokiej”, teksty literatury popularnej.
ĆWICZENIA:
- podręczniki dla początkujących;
- podręczniki dla średnio zaawansowanych;
- podręczniki dla zaawansowanych;
- książki pomocnicze (opracowania tekstów literackich, zbiory piosenek, ćwiczeń i testów, zabaw i gier językowych, słowniki);
- samodzielne układanie projektów treści podręcznikowych.