Methodology of Teaching Polish Language as a Foreign One

Methodology of Teaching Polish Language as a Foreign One

(by Aleksandra Achtelik, Wioletta Hajduk-Gawron, Barbara Morcinek, Małgorzata Smereczniak)

LECTURES AND PRACTICAL CLASSES – BEGINNING LEVEL:

  • characteristic of beginning student; scope of lexical and grammar material and language skills that the beginning student should master during the course; comparison of two teaching programs for beginning groups (program related to communicative method and program referring to grammar method – description and comparison, indicating benefits and deficiency)
  • presentation of coursebooks and materials helpful when teaching Polish as a foreign language for beginning students; attempt at text and exercise production for beginners in accordance with suggested grammar and lexical material, choice of authentic texts when working with beginning groups
  • presentation and analysis of synopsis prepared for the beginners – time organization during classes, amount of introduced vocabulary, way of working with written and spoken texts etc. (learning to create synopsis)

LECTURES AND PRACTICAL CLASSES – PRE-INTERMEDIATE LEVEL:

  • pre-intermediate students: scope of possessed abilities and language competence, conditions concerning further language learning, language needs, goals and techniques of teaching at the pre-intermediate level; review of the accessible coursebooks and teaching materials
  • development of particular skills at the pre-intermediate level (techniques, teaching materials, skills integration); types of exercises and their submission to the aims of the lesson; proportions of particular parts of the classes due to indicated glottodidactic goals
  • work with text (original, adapted and fabricated texts, aims and ways of using text in teaching Polish as a foreign language, task preparation and carrying out, dictionary work); ludic techniques in teaching polish as a foreign language

LECTURES AND PRACTICAL CLASSES – ADVANCED LEVEL:

  • advanced students: scope of possessed abilities and language competence, conditions review of the accessible coursebooks and teaching materials
  • ways of working with an authentic text (press materials, literary text, fragments of press and TV interviews); types of exercises on text understanding, creating independent utterances in accordance with requirements of particular speech genre
  • presentation of programs for advanced level and creating one’s own programs

Moreover, the cycle of classes will be conducted by lecturers and teachers from foreign seminars and Polish studies with whom The School of Polish Language and Culture of Silesian University cooperates as a part of university bilateral agreements and of Erasmus program contracts

Basic literature:

Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2001.
Madeja A., Co należy wiedzieć, chcąc uczyć cudzoziemców frazeologii, w: Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, red. A. Achtelik, J. Tambor, Katowice 2007.
Morcinek B., Kształcenie sprawności mówienia – perspektywa nauczyciela, w: Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego, red. A. Achtelik, J. Tambor, Katowice 2007.
Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI Międzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej, red. P. Garncarek, Warszawa 2005.
Nauczanie języka polskiego jako obcego. Materiały z pierwszej Konferencji Polonistów Zagranicznych i Polskich zwołanej z inicjatywy Grupy „Bristol” do Instytutu Polonijnego UJ, red. W.T. Miodunka, Kraków 1997.
Polonistyczna edukacja językowa i kulturowa cudzoziemców. Poziom średni: stan obecny – problemy – postulaty, red. B. Ostromęcka-Frączak, Łódź 1998.
Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, red. J. Mazur, Lublin 2000.
Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Materiały z Międzynarodowej Konferencji Stowarzyszenia „Bristol”, red. A. Dąbrowska, Wrocław 2004.
Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, red. E. Lipińska, A. Seretny, Kraków 2006.