Znajdź pytanie – znajdź odpowiedź. Gra komunikacyjno-gramatyczna (poziom A1/A2)

Hajduk-Gawron Wioletta

Szkoła Języka i Kultury Polskiej Uniwersytet Śląski
Katowice 2011, 2023

 

 

 

Gra pomaga oswoić się z trudniejszymi formami gramatycznymi w przystępny sposób oraz kształci kompetencje językowe i kulturowe. Pozwala na ćwiczenie poprawnej intonacji zdań pytających, uczy reagowania na usłyszany komunikat, utrwala prawidłowe formy pytające o konkretną część zdania. Stanowi znakomitą pomocą dydaktyczną, może też być wykorzystywana w charakterze domina dla osób grających samodzielnie. Gra zawiera dwie talie kart, opis reguł oraz klucz.

Talia żółta składa się z 80 pytań i odpowiedzi (czyli z 80 kart). Na górze każdej karty znajduje się numer i pytanie, a na dole odpowiedź. Zawarte w niej pytania i odpowiedzi dotyczą sytuacji komunikacyjnych z życia codziennego oraz zagadnień z wiedzy o Polsce. Uczestnicy gry reagują na zadawane pytania poprzez szukanie odpowiedzi w swoich kartach.

Talia niebieska składa się z 80 kart. Na każdej karcie do gry znajduje się numer oraz odpowiedź (u góry karty) i pytanie (u dołu karty). Talia niebieska podzielona jest na dwie grupy: pierwsza to 39 kart (ponumerowane od 1 do 39). Grający mają tu możliwość utrwalania, ale też uczenia się zadawania pytań do wszystkich przypadków gramatycznych (poza wołaczem). Druga grupa to 41 kart (ponumerowane od 40 do 80). Używając tej talii uczestnicy ćwiczą zadawanie pytań o różne części zdania: okoliczniki (czasu, miejsca itd.), przydawki, dopełnienia, podmiot i orzeczenie. Talia niebieska może być podzielona i stanowić dwie oddzielne gry (osobno karty z numerami 1-39 oraz 40-80), ale może też być połączona w jedną grę. W sytuacji, gdy chcemy używać wszystkich osiemdziesięciu kart, prowadzący będzie musiał wyznaczyć gracza, który rozpocznie drugą pulę kart z talii (pulę 1-39 lub 40-80 – zależnie od przyjętej kolejności).