Czy jesteś królem dżungli?
06-11-2024
“Czy jesteś królem dżungli” to gra, którą można wykorzystać podczas lekcji z cudzoziemcami i Polakami w dowolnym wieku. Można użyć jej także jako gry towarzyskiej. Gra pozwala uczestnikom wcielać się w role, można ją wykorzystać w połączeniu z metodami: pantomimy, zadaniową, dramy i wieloma innymi.
Można ją także wykorzystać bardziej klasycznie, jako materiał do poszerzenia słownictwa lub wiedzy o (nie tylko) polskiej kulturze. W takim przeznaczeniu karty nadają się także do samodzielnej nauki.
Komunikacja międzykulturowa to jedno z kluczowych zagadnień współczesności. Nasze codzienne funkcjonowanie w dużej mierze skupione jest wokół tego, jak komunikować się z osobami, które są odmienne od nas. Ta odmienność, którą kiedyś postrzegaliśmy głównie poprzez pryzmat narodowości (lub etniczności), dziś znacznie poszerzyła swój zasięg. Stereotypy tkwiące w naszych głowach łatwo dziś za pomocą mediów i mediów społecznościowych przekształcić w uprzedzenia. Te zaś bardzo szybko przekuwają się w strach wobec tego, co nieznane. Zetknięcie z przedmiotem stereotypizacji i poznanie go prowadzi do oswojenia i rozpoznania. Kluczem do tych działań jest UMIEJĘTNA KOMUNIKACJA.
Komunikacja międzykulturowa dziś to przede wszystkim praca nad tym, aby w różnicy upatrywać wartości życiowych i chętnie uczyć się tego, jak do siebie mówić z poszanowaniem potrzeb i z szacunkiem wobec obu stron aktu komunikacji – nadawcy i odbiorcy.
W razie zainteresowania grą zachęcamy do kontaktu: polskapolkafilmowa@gmail.com
W zestawie znajduje się 36 kart zwierząt. Na awersie każdej karty znajdują się cechy charakteru danego zwierzęcia (Uwaga! Cechy zaproponowane na kartach mają różne źródła. Są to rzeczywiste cechy gatunkowe, a także cechy wywodzące się z popkultury, np. z filmów i symbolicznych odniesień, a także cechy przypisywane np. znakom zodiaku). Ponadto na awersie karty użytkownik znajdzie definicje danej nazwy w języku polskim zaczerpnięte z Wielkiego słownika języka polskiego. Na rewersie każdej karty można znaleźć tytuły przykładowych tekstów kultury, w których pojawia się dane zwierzę. Te tytuły można wykorzystać jako inspirację do lekcji, ale także do rozrywkowego poszerzenia wiedzy własnej. Na rewersie podano także idiomy, frazeologizmy i przysłowia polskie, w których pojawia się nazwa danego zwierzęcia.
Drugą częścią zestawu są karty gier, zadań i ćwiczeń. Na żółtych kartach zaproponowano różnorodne zadania i ćwiczenia językowe, które można realizować na lekcji lub samodzielnie. Na każdej karcie znajdują się szczegółowe instrukcje dotyczące przebiegu gry. Zachęcamy do wymyślania własnych gier, zabaw i zadań opartych na kartach zwierząt. Wierzymy, że okażą się one inspirującym materiałem lekcyjnym i rozrywkowym.