Dr Barbara Morcinek-Abramczyk

Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, adiunkt w Szkole Języka i Kultury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego, pracownik Szkoły od roku 2000. Od roku 1997 zajmuje się nauczaniem języka polskiego jako obcego na różnych poziomach nauczania. Była organizatorką warsztatów polonistycznych dla nauczycieli uczących języka polskiego poza granicami Polski. Głównymi kierunkami jej zainteresowań są glottodydaktyka, literatura polska, literatura angielska, literatura japońska, problemy tożsamościowe na Śląsku oraz gestykulacja w nauczaniu języków obcych. Wspólnie z Agnieszką Madeją napisała podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego dla średnio zaawansowanych Polski mniej obcy. Jest autorką podręcznika dla studentów japońskojęzycznych Polski jest prosty oraz współautorką podręcznika dla studentów w Chinach Halo? Tu Polska. Jest egzaminatorką, przewodniczącą komisji egzaminacyjnej oraz autorką zadań w Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego. Prowadzi zajęcia z metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, koncepcji doboru treści w podręcznikach i technik multimedialnych na Podyplomowych Studiach Kwalifikacyjnych Nauczania Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego oraz zajęcia lektoratowe w Szkole Języka i Kultury Polskiej UŚ. W latach 2006–2009 była wykładowcą goszczonym na Tokyo University of Foreign Studies w Japonii, a w roku akademickim 2011/2012 była visiting profesor na Indiana University w Bloomington, USA. Brała udział w licznych konferencjach naukowych w kraju i za granicą, między innymi w Lipsku, Seulu, Sztokholmie, Wilnie. Prowadziła wykłady gościnne, seminaria oraz warsztaty metodyczne m.in. w: Pekinie (Chiny), Tokio (Japonia), Seulu (Korea Południowa), Buenos Aires (Argentyna), Kurytybie i Irati (Brazylia), Budapeszcie (Węgry), Berlinie, Halle i Lipsku (Niemcy), Ołomuńcu (Czechy), Mińsku (Białoruś).