Spotkanie ze sztuką – relacja studentów międzynarodowych studiów polskich z wycieczki do Wrocławia

7 października 2022 roku studenci międzynarodowych studiów polskich w ramach drugiej części zajęć poświęconych sztuce regionu dalekowschodniego, prowadzonych przez prof. Tokimasę Sekiguchiego, wzięli udział w wycieczce do Wrocławia.  

Pierwszym przystankiem wyjazdu była wizyta w Muzeum Panoramy Racławickiej. Podczas seansu studenci mieli okazję posłuchać prelekcji na temat Bitwy pod Racławicami oraz obejrzeć obraz autorstwa Wojciecha Kossaka i Jana Styki, którzy zilustrowali wspomniane wydarzenie. Dzieło wywarło na uczestnikach wycieczki ogromne wrażenie, ponieważ dzięki rozmiarom obrazu (15 m wysokości, 120 m długości) oraz wizualnym efektom trójwymiarowości, charakterystycznym dla malowideł panoramicznych, i efektom dźwiękowym mogli lepiej zrozumieć przebieg bitwy. Studenci polscy przypomnieli sobie niektóre fakty z historii Polski, z kolei niektórzy studenci cudzoziemscy słyszeli o nich i widzieli je pierwszy raz.

Kolejne miejsce, które odwiedziła grupa to Muzeum Narodowe. W trakcie wizyty studenci mogli swobodnie przemieszczać się po ośrodku i podziwiać przeróżne wystawy. Największą uwagę poświęcili na kontemplacje sztuki śląskiej oraz wystawy porównującej Charków przed i w czasie działań wojennych w Ukrainie.

Ostatnim punktem oraz głównym celem wyjazdu była wizyta w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego, gdzie studenci obejrzeli japońską sztukę pt. Stacja wodna. Przedstawienie wyreżyserował  koreański reżyser Kim Seil. Sztuka Kolektywu Teatralnego SEAMI i Art Management Center Fukuoka wystawiana była w ramach 3. edycji InlanDimensions International Arts Festival. Przedstawienie teatralne było przykładem występu niemego, w którym to ruch oraz dźwięki pełniły najważniejszą rolę.

Stacja wodna była nowym doświadczeniem dla studentów, a przede wszystkim możliwością zetknięcia się z inną kulturą. Widzowie mogli śledzić losy różnych bohaterów, których łączyła jedna rzecz –  pompa wodna umiejscowiona na środku sceny. Brak słów w sztuce umożliwiał swobodną interpretację przedstawienia. Jedną z powtarzających się interpretacji spektaklu była wizja upływającego czasu wraz z przemijaniem pokoleń.

W związku z chęcią poznania odczuć studentów po obejrzanej sztuce przeprowadzono ankietę.

Pierwsze pytanie dotyczyło pozytywnych wrażeń po zobaczeniu spektaklu. Wśród wypowiedzi należy wyróżnić między innymi:

·       ,,Był to spektakl inny niż większość przedstawień, na których byłam, a przez to wyjątkowy. Niesamowita praca aktorów, którzy musieli włożyć ogrom wysiłku, aby jak najlepiej zaprezentować spowolnione tempo, a towarzysząca muzyka wpływała na wymowność scen.’’

·       ,,Sztuka była czymś zupełnie niespodziewanym. Wcześniej przedstawienia teatralne kojarzyły mi się z dynamicznością oraz z gwałtownymi emocjami, natomiast Stacja wodna mimo braku części mówionej miała na mnie ogromny wpływ w tworzeniu różnorodnych interpretacji”.

·       ,,Uwielbiam teatr. Myślę, że język ciała jest niezwykle ważny w teatrze i często o tym zapominamy. A w Stacji wodnej jest na odwrót. Język ciała odegrał najważniejszą rolę”.

·       ,,Było to coś z zupełnie innej półki kulturowej, ciekawie było zobaczyć taką metaforę życia”.

Jeśli chodzi o minusy sztuki, studenci zgodnie uznali, że problemem była długość przedstawienia:

,,Czas trwania spektaklu był zbyt długi. Spowolniony ruch, ciemna sceneria, długość utworu powodowała znużenie. Gdyby przedstawienie było o połowę krótsze to korzystniej wpłynęłoby, w moim uznaniu, na odbiór”

,,Zdecydowanie wolę przedstawienia teatralne, które są bardziej dynamiczne, a aktorzy operują słowem, a nie tylko mową ciała czy gestami”.

Podsumowaniem ankiety było pytanie, czy bez względu na pozytywny bądź negatywny odbiór przedstawienia warto było je zobaczyć. Odpowiedzi studentów świadczą o tym, że była to oferta pobudzająca do myślenia:

·       ,,To są nowe emocje, kiedy widzisz inną kulturę po raz pierwszy. Ciekawe 3 godziny, które teraz mogę polecać swoim znajomym”.

·       ,,Jest to inna od tej dobrze znanej nam wszystkim formy teatru i myślę, że była to może jedyna w życiu okazja, aby doświadczyć prawdziwego japońskiego teatru :)”.

·       ,,Było to coś nietypowego. Niecodziennie ma się okazję zobaczyć tego typu spektakl – bez użycia słów, z zagranicznym reżyserem i obsadą w ramach InlanDimensions International Arts Festival. Pomimo braku dialogów opowiadana historia była wciągająca i zostawiła widza z wieloma pytaniami, rozmyślaniami – jaka właściwie powinna być interpretacja tego spektaklu? Możliwości jest wiele”.

Po sztuce studenci mieli możliwość wysłuchania dyskusji moderowanej przez prof.  Tokimasę Sekiguchiego, prowadzonej między reżyserem sztuki Kimem Seilem, dyrektorem Teatru im. Juliusza Słowackiego Krzysztofem Głuchowskim oraz dyrektorem InlanDimensions International Arts Festival Nikodemem Karolakiem.

Wyjazd ten z pewnością zapadnie w pamięć studentom, niektórzy poznali nowe miasto, inni poznali lub przypomnieli sobie wydarzenia z polskiej historii, wszyscy doświadczyli nowej estetyki teatralnej. Poza tym mieliśmy okazję do swobodnych rozmów i dyskusji między sobą oraz z wykładowcami. Towarzyszyły nam: prof. Jolanta Tambor, wicedyrektorka kierunku dr Wioletta Hajduk-Gawron i jedna z wykładowczyń ze specjalności dalekowschodniej Mao Rui z Szanghajskiego Uniwersytetu Studiów Międzynarodowych.

Aleksandra Macudzińska (3. rok studiów II st. msp)

Accessibility