Znane i nieznane na Śląsku. Podręcznik dla Polaków i cudzoziemców chcących lepiej poznać Górny Śląsk

10-11-2024

Znane i nieznane na Śląsku. Podręcznik dla Polaków i cudzoziemców chcących lepiej poznać Górny Śląsk. Ćwiczenia, zadania, teksty

red. Karolina Graboń

Wydawnictwo Gnome

Katowice 2024

Książkę, którą przedstawiamy, współtworzą (w kolejności alfabetycznej): Aleksandra Achtelik, Maria Czempka-Wewióra, Anna Gałęziowska-Krzystolik, Anna Gawryś-Mazurkiewicz, Tomasz Gęsina, Karolina Graboń, Kinga Groszewska, Wioletta Hajduk-Gawron, Aleksandra Kalisz, Małgorzata Kita, Marcin Maciołek, Agnieszka Madeja, Małgorzata Nieużyła, Magdalena Nowak, Agata Rudzińska, Małgorzata Smereczniak, Agnieszka Tambor i Jolanta Tambor. Nie wszyscy jesteśmy ze Śląska, nie wszyscy się tu urodziliśmy, nie wszyscy „godomy”. A jednak łączy nas miłość do miejsca, w którym przyszło nam żyć, pracować i uczyć języka polskiego (nie tylko jako obcego). Postanowiliśmy zatem pokazać i przybliżyć piękno Śląska, bogactwo jego tradycji, kultury, języka czy historii. Czynimy to na co dzień, w czasie wszystkich zajęć językowych wprowadzamy bowiem wiadomości z zakresu wiedzy o regionie: tańczymy poloneza na nikiszowieckim rynku i przed pałacem w Koszęcinie, czyli w siedzibie Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im. S. Hadyny, przyrządzamy makówki i „gotujemy” wodzionkę, w czasie gry miejskiej wspólnie szukamy beboków (rozpoczynamy rzecz jasna od pilnującego budynku Wydziału Humanistycznego UŚ i Szkoły Poli(sh)glotka), rozdajemy prezenty, które naszym studentom przyniosło Dzieciątko, zwiedzamy Muzeum Śląskie, Muzeum Powstań Śląskich i Zamek w Będzinie, Kopalnię Guido i Kopalnię Srebra w Tarnowskich Górach, Pszczynę, Cieszyn, Bytom, Gliwice, Częstochowę, Beskid Śląski i wiele innych miejsc, które są niezwykle atrakcyjne turystycznie, a jednocześnie wskazują na niespotykaną w żadnej innej części Polski złożoność i różnorodność regionu. W podręczniku znaleźć można zadania, które przeznaczone są i dla uczących się języka polskiego jako obcego, i dla wszystkich zainteresowanych wiedzą realioznawczą. Dla przejrzystości podane zostały orientacyjne określenia stopnia trudności (językowej) oraz sprawności, które w sposób szczególny rozwijają, a całość podzielona jest na niezależne rozdziały skupiające się wokół wybranej tematyki: historycznej, gospodarczej, kulturowej, etnograficznej, geograficznej itp.