Słuchaczki studiów podyplomowych prowadziły letnią szkołę języka polskiego dla osób pochodzenia polskiego w Jekaterynburgu (7-27 sierpień 2016)

25-04-2017

W dniach od 7 do 27 sierpnia br. miała miejsce pierwsza edycja projektu „Letnia Szkoła Języka Polskiego” w Jekaterynburgu, zorganizowanego przez Konsulat Generalny RP w Moskwie, Szkołę Języka i Kultury Polskiej UŚ, Stowarzyszenie „Bristol” Polskich i Zagranicznych Nauczycieli Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego oraz Polskie Stowarzyszenie „Polaros” z Rosji. Ideą projektu było krzewienie kultury polskiej i nauczanie języka polskiego w środowisku polonijnym Jekaterynburga.

Zorganizowano trzytygodniowy intensywny kurs języka polskiego w siedzibie szkoły polskiej w Jekaterynburgu. Koordynatorem projektu ze strony rosyjskiej był nauczyciel języka polskiego Lew Moisjejew, z polskiej strony dr hab. Aleksandra Achtelik. Zajęcia były prowadzone przez słuchaczki trzeciego semestru Podyplomowych Studiów Kwalifikacyjnych Nauczania Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego – Annę Sanocką i Wandę Popławską. Lekcje odbywały się codziennie w godzinach porannych, popołudniowych i wieczornych w grupach o zróżnicowanym poziomie znajomości języka polskiego. W zajęciach uczestniczyli zarówno młodzi, jak i dojrzali słuchacze, członkowie Stowarzyszenia „Polaros”. Częstymi gośćmi byli lektorzy miejscowej Szkoły Języka Polskiego, panie Renata Lewczuk i Antonina Umińska oraz panowie Wiktor Krapowicki i Aleksander Bleschik, którzy nie tylko obserwowali postępy swoich uczniów, ale i aktywnie uczestniczyli w lekcjach.

Uczestnicy kursu bardzo intensywnie przyswajali podstawy leksykalne i gramatyczne języka polskiego oraz doskonalili wcześniej nabyte umiejętności w zakresie skutecznej komunikacji. Pomimo niespotykanych w tym regionie upałów, wszyscy regularnie uczęszczali na zajęcia, a ponadto poświęcali dużo wolnego czasu na samodzielną naukę i przygotowanie zadania domowego. W trakcie zajęć lektorki kładły duży nacisk na wzbogacenie zasobu leksykalnego słuchaczy, poprawną wymowę i płynność wypowiedzi.

W zajęciach uczestniczyło około 40 osób. Wszyscy, niezależnie od wieku i stopnia zaawansowania językowego, bardzo aktywnie uczestniczyli w lekcjach, a po ich zakończeniu zostawali w szkole lub towarzyszyli swoim gościom w wędrówkach po mieście, aby pokazać najciekawsze miejsca w Jekaterynburgu oraz podzielić się swoją historią. Mieli wiele pytań dotyczących Polski, jej kultury oraz życia codziennego w naszym kraju. W trakcie zajęć słuchacze chętnie śpiewali, brali udział w grach i zabawach językowych, odgrywali scenki związane z typowymi sytuacjami komunikacyjnymi.

Niezwykle przydatne okazały się podręczniki i gry dydaktyczne przekazane przez Szkołę oraz książki i płyty, które szkoła otrzymała z Konsulatu Generalnego RP w Moskwie dla potrzeb realizacji projektu. Nieocenioną pomoc w przygotowaniu i prowadzeniu zajęć odegrały materiały i notatki z wykładów oraz cenne wskazówki wykładowców Podyplomowych Studiów Kwalifikacyjnych, dzięki którym lektorki starały się sprostać temu trudnemu, ale wdzięcznemu „wyzwaniu”. Wiele metod nauczania miało charakter konwencjonalny, zajęcia odbywały się w sali lekcyjnej z wykorzystaniem podręczników, dodatkowych materiałów, Internetu oraz tablicy multimedialnej. Ponadto, w celu zachęcenia słuchaczy do dalszej nauki i zmotywowania ich do samodzielnej pracy nad językiem, w ramach zajęć w Letniej Szkole Języka Polskiego odbyło się wiele zajęć poza murami szkoły.

Zadaniem naszych gospodarzy, a zarazem uczniów było zaprezentowanie najciekawszych miejsc związanych z kulturą, przemysłem i historią miasta oraz regionu. W ramach tego typu zajęć słuchacze przygotowali wiele ciekawych prezentacji na temat wybranych obiektów i miejsc. Tym sposobem goście z Polski uczestniczyli w spektaklach w Teatrze Kolady, Teatrze Opery i Baletu (udział w próbach do opery „Pasażerka”, zwiedzanie muzeum teatralnego), Teatrze Komedii Muzycznej, Filharmonii, zwiedzali różne filie Muzeum Jekaterynburga, obiekty sakralne oraz miejsca związane z historią miasta, regionu i kraju ( Centrum Borysa Jelcyna, Cerkiew na Krwi, kompleks sakralny Ganina Jama, kopalnia złota, kompleks klasztorno-cerkiewny w Wierchoturije).

Słuchacze postanowili zaprezentować najbardziej charakterystyczne zwyczaje i potrawy związane z Uralem. W trakcie wspólnych wycieczek i spotkań można było przekonać się, czym jest prawdziwa rosyjska „bania”, jak smakują uralskie pierożki i bliny, dlaczego przy wspólnym stole nie może zabraknąć marynowanych pomidorów, kiszonych ogórków i wyśmienitych zup – okroszki, solianki i barszczu, a na deser astrachańskiego arbuza. Wszystko to sprawiło, że Letnia Szkoła Języka Polskiego w Jekaterynburgu była wielkim, niezapomnianym wydarzeniem zarówno dla słuchaczy, jak i dla słuchaczek Studiów Podyplomowych.

Zajęcia w ramach Letniej Szkoły Języka zostały oficjalnie zakończone w sobotę 27 sierpnia. Koordynatorzy projektu – pani Antonina Umińska i pan Lew Moisjejew – podziękowali organizatorom kursu, szczególnie pani profesor Aleksandrze Achtelik, nauczycielkom i wszystkim uczestnikom za możliwość kontaktu z „żywym” językiem polskim.

Anna Sanocka i Wanda Popławska
słuchaczki Podyplomowych Studiów Kwalifikacyjnych Nauczania Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego