Ogólnopolska debata na temat standardów kształcenia lektorów języka polskiego jako obcego (28 stycznia 2014)
22-04-2017
28 stycznia 2014 roku w Szkole Języka i Kultury Polskiej UŚ odbyło się spotkanie przedstawicieli najważniejszych ośrodków akademickich w Polsce zajmujących się kształceniem cudzoziemców oraz edukowaniem nauczycieli i lektorów języka polskiego jako obcego. Rozmowom patronował prof. zw. dr. hab. Wiesław Banyś, JM Rektor UŚ.
Szkoła Języka i Kultury Polskiej oraz Katedra Międzynarodowych Studiów Polskich UŚ gościły wykładowców z Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej (Lublin), Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II, Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika (Toruń), Uniwersytetu Wrocławskiego, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (Poznań), Uniwersytetu Łódzkiego oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego (Kraków). Celem spotkania było między innymi wypracowanie odpowiednio wysokich standardów i – co niezwykle istotne – opartych na jednolitych kryteriach – programów dla studiów podyplomowych nauczania kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, tak by kształciły kompetentnych nauczycieli, lektorów i animatorów kultury.
Zorganizowanie debaty było wspólną inicjatywą Szkoły Języka i Kultury Polskiej, Katedry Międzynarodowych Studiów Polskich Uniwersytetu Śląskiego oraz Centrum Języka i Kultury Polskiej w Świecie Uniwersytetu Jagiellońskiego.
-
-
28 stycznia 2014 r. w Szkole Języka i Kultury Polskiej odbyło się spotkanie przedstawicieli różnych ośrodków akademickich w Polsce dotyczące standardów kształcenia obcokrajowców w Polsce oraz lektorów języka polskiego jako obcego. Obrady rozpoczęły dr hab. prof. UŚ Jolanta Tambor (UŚ) i dr hab. Anna Seretny (Uniwersytet Jagielloński).
-
-
Obrady były okazją do wymiany poglądów oraz ustalenia priorytetów polskiej glottodydaktyki – Iwona Dembowska-Wosik (Uniwersytet Łódzki), dr hab. Małgorzata Gębka-Wolak (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu) oraz dr Grzegorz Rudziński (Uniwersytet Łódzki) chętnie zabierali głos w dyskusji.
-
-
Przedstawiciele uczelni z całej Polski omawiali programy kształcenia swoich edycji studiów podyplomowych nauczania języka polskiego jako obcego – dr Grzegorz Rudziński (Uniwersytet Łódzki), dr Aleksandra Achtelik (UŚ) oraz dr Anna Butcher (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej).
-
-
Studenci obcokrajowcy są coraz liczniejszą grupą na polskich uczelniach, stąd potrzeba prowadzenia rozmów na temat ich sytuacji oraz ustalenia wspólnych kryteriów ich nauczania. W debacie wzięły udział również dr Anna Rabczuk (Uniwersytet Warszawski), Iwona Dembowska-Wosik (Uniwersytet Łódzki) oraz dr hab. Małgorzata Gębka-Wolak (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu).
-
-
Dr Anna Burzyńska-Kamieniecka (Uniwersytet Wrocławski), dr Paulina Michalska (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) oraz dr hab. Anna Seretny w trakcie ustalania liczby godzin dla poszczególnych modułów studiów podyplomowych.
-
-
Ożywione rozmowy toczyły się w mniejszych i większych grupach, jednak ostateczne wnioski i priorytety zostały zaproponowane dla wszystkich uniwersytetów. Uniwersytet Śląski reprezentowali dr hab. prof. UŚ Romuald Cudak oraz dr Aleksandra Achtelik, zaś Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej dr Anna Dunin-Dudkowska.