XXVII letnia szkoła języka, literatury i kultury polskiej

19-07-2017

27 sierpnia

Żal odjeżdżać… Wszystko, co dobre, szybko się kończy – i tym razem przekonaliśmy się, ile jest prawdy w tym powiedzeniu. Liczymy jednak na kolejne spotkania – jeśli nie w Polsce, to gdzieś na świecie!

26 sierpnia

Po omówieniu wyników egzaminu końcowego czekała nas ostatnia niespodzianka: Ecape room z językiem polskim w tle! Zamknięci w salach, musieliśmy rozwiązać szereg konkursów, kwizów i zagadek, by znaleźć klucz i móc wyjść z sali. Motywacja była ogromna, bo wieczorem zaplanowano dla nas ostatnią imprezę – Etno party w Cieszyńskim Browarze.

Bawiliśmy się, tańczyliśmy i śpiewaliśmy do późnych godzin nocnych.

25 sierpnia

W Teatrze im. Adama Mickiewicza w Cieszynie odbyła się premiera Przygód Sindbada Żeglarza w wykonaniu studentów XXII letniej szkoły (reżyseria: dr Maria Wacławek, oprawa dźwiękowa i efekty specjalne: mgr A. Rudzińska). Nie będzie wielkiej przesady, jeśli powiemy, że przedstawienie nie odbiegało od profesjonalnych występów znanych grup teatralnych. Efekty pracy trupy aktorskiej można podziwiać poniżej:

Tego samego dnia miało miejsce rozwiązanie Turnieju Tłumaczy. W tegorocznej odsłonie Turnieju młodzi tłumacze zmierzyli się z utworem „Romans” Bolesława Leśmiana. Wierszy przełożono na 27 języków – zobacz przekłady: https://www.sjikp.us.edu.pl/pl/projekty/turniej-tlumaczy/turniej-tlumaczy-2017/

24 sierpnia

Kawiarenka konsultacyjna – czyli nadszedł czas podsumowań. Nasza znajomość języka polskiego jutro zostanie wystawiona na próbę w postaci egzaminu pisemnego i ustnego. Tymczasem zebrani w sali konferencyjnej lektorzy dzielnie tłumaczyli nam ostatnie zawiłe kwestie gramatyczne, leksykalne i ortograficzne.

23 sierpnia

W środę każdy z nas poczuł, że praca filmowca wcale nie jest łatwa. Choć jest bardzo przyjemna! Wszyscy chętni mieli za zadanie ułożyć własny program do znanych polskich utworów animowanych. Poznaliśmy zatem Reksia oraz Bolka i Lolka. W naszej interpretacji ich przygody okazały się jeszcze zabawniejsze, a słowotwórcze zabawy z językiem polskim dostarczyły nam wiele powodów do radości.

22 sierpnia 2017 roku

Podróże przy pomocy programów telewizyjnych? Na letniej szkole wszystko jest możliwe! Cztery grupy rywalizowały ze sobą, wykonując zadania z popularnych programów i teleturniejów. I tak zgromadzona w sali konferencyjnej publiczność miała okazję obejrzeć cieszyńską prognozę pogody (nie wiedzieć czemu nad akademikiem DSN nieustannie świeciło słońce), dowiedzieć się, co ciekawego wydarzyło się na letniej szkole w ciągu minionych trzech tygodni – wiadomości z Cieszyna, odkryć tajemnicę kolejnego odcinka cieszyńskiej telenoweli oraz… przygotować cieszyńskie potrawy MasterChef. Dobrej zabawy było jeszcze więcej, kiedy okazało się, że przygotowane dania degustować będą nasi lektorzy.

21 sierpnia 2017 roku

Po dzisiejszym dniu każdy z nas już wie, co zrobić, by jak najefektywniej używać swojego głosu. Żadne z polskich dźwięków nie są nam straszne. W salach rozgrywały się iście dantejskie sceny – nasze lektorki, by nauczyć nas poprawnej artykulacji, wykorzystały chyba wszystkie możliwe rekwizyty i pomoce: balony, piłeczki, Nutellę, świeczki i wiele innych. Na efekty nie trzeba było długo czekać: zewsząd słychać było syczenie, szeleszczeenie, szuranie i ciszenie.

Warsztaty aktorskie i emisji głosu podsumowały dwa występy: grupy Irina Band, która zaprezentowała swoją interpretację piosenki „To ostatnia niedziela” oraz Briana z Hiszpanii, który wcielił się w rolę Conchity Wurst.

Irina Band – „To ostatnia niedziela”

20 sierpnia 2017 roku

W niedzielę – mimo niesprzyjającej pogody – dzielnie wyruszyliśmy do Krakowa, siedziby królów polskich. Dzień rozpoczęliśmy od zwiedzenia Wawelu. W starych gmachach każdy znalazł coś dla siebie – chłopcy podziwiali oręż, dziewczyny – wystrój sal, klejnoty rodowe oraz stroje.

Po tej części wycieczki zobaczyliśmy Rynek z pięknymi Sukiennicami (raj dla kupujących pamiątki z Polski!) oraz Kościołem Mariackim, z którego co godzinę słychać hejnał. Oczywiście znaleźliśmy też czas na integrację, w końcu to niemal koniec wspólnie spędzanego czasu.

19 sierpnia 2017 roku

Jednym z najważniejszych przeżyć była wizyta w Muzeum Auschwitz-Birkenau. Niektórzy z nas byli tam po raz pierwszy, inni – kolejny już raz. Na wszystkich ogromne wrażenie zrobił pobyt w barakach więźniów oraz cisza panująca na terenie obozu. Wróciliśmy do Cieszyna, milcząc, a każdy z nas jeszcze długo mierzył się z własnymi myślami i odczuciami.

17 sierpnia 2017 roku

W malowniczą podróż po regionach Polski zabrali nas nasi lektorzy. Mieliśmy okazję zobaczyć niestereotypowy pokaz mody – stroje rozbarski, opoczyński, łowicki, mundur górniczy, krakowski itp. Poznaliśmy różnice nie tylko między strojami, ale i między dialektami i gwarami różnych stron Polski. Każda część kraju ma bowiem swe własne zwyczaje i tradycje – poznając je, wykonaliśmy własnoręcznie śląską tytę ze słodyczami, wycinanki kurpiowskie, pająki czy krakowskie szopki. Dzięki praktycznemu podejściu o wiele łatwiej zapamiętamy informacje o zróżnicowaniu regionalnym Polski.

15 sierpnia 2017 roku

Od rana towarzyszyła nam gorąca atmosfera – objawiała się tak w temperaturze powietrza, jak i w rozmowach na temat tekstu dyktanda. Nagrodą dla mistrza jest bowiem bezpłatny udział w przyszłorocznej letniej szkole! Jest o co walczyć! Przed drzwiami co ambitniejsi studenci powtarzali reguły pisowni łącznej i rozdzielnej, wielkich i małych liter, „rz” i „ż”. Dyktando ułożone przez Panią Dyrektor okazało się być bardzo związane z postacią Ludwika Zamenhofa, twórcy języka esperanto, którego mieliśmy okazję nauczyć się tego samego dnia w czasie wykładu prof. Aleksandry Janowskiej.

Cudzoziemskim Mistrzem Języka Polskiego został Tsimur Buiko z Białorusi.

Po południu wszyscy razem kolorowym pochodem – z powiewającymi na wietrze flagami – udaliśmy się na Rynek, gdzie rozpoczął się Wieczór Narodów. Na scenie wystąpili studenci z ponad 35 krajów, a każdy naród miał własny pomysł na zaprezentowanie swojej kultury. Były zatem wspólne tańce (na rozpoczęcie odtańczyliśmy poloneza, zaś Studencki Zespół Pieśni i Tańca „Katowice” nauczył nas tańczyć trojaka), śpiewy, prezentacje, scenki tematyczne, nauka języków itp. Każdy z zebranych gości mógł znaleźć coś dla siebie. Wieczór Narodów objęty został honorowym patronatem Ryszarda Macury, Burmistrza miasta Cieszyna.

14 sierpnia 2017 roku

Dzisiejszy dzień upłynął nam pod znakiem przygotowań do Wieczoru Narodów – najważniejszej imprezy w czasie letniej szkoły. Zewsząd rozchodziły się śpiewy, widać było studentów ćwiczących swe prezentacje, język polski łączy nas i pozwala znaleźć płaszczyznę komunikacji.

13 sierpnia 2017 roku

Wycieczka do Pszczyny to przede wszystkim wspomnienia wyniesione z Pałacu Zamkowego – siedziby książąt pszczyńskich. Duże wrażenie zrobiły na nas piękne bogato dekorowane wnętrza, a także otoczenie – park i pobliski rynek, na którym tego dnia odbywał się pchli targ. Wycieczka zakończyła się spacerem po górach – Beskid Śląski z Czantorią zauroczył nas widokami. Wyjazd zakończył się grillem w pobliskim Poniwcu. Po długim dniu wszyscy chętnie zjedli kiełbaski i oscypki.

12 sierpnia 2017 roku

Sobotni poranek w kampusie Uniwersytetu Śląskiego rozpoczął się od… ewakuacji! Wszyscy wyszli przed wejście, gdy nagle okazało się, że brakuje kilku osób. Dzielni strażacy przeprowadzili poszukiwania, w wyniku których zarówno studenci, jak i uczniowie mogli wrócić do normalnych zajęć.

Wieczorową porą mieliśmy okazję poznać twórczość zmarłego w tym roku Wojciecha Młynarskiego – znanego z niesamowitej lekkości pióra polskiego tekściarza i artysty. Gry i zabawy z tekstami piosenek poprzedził występ Eduarda Bortolottiego, który kilka lat temu studiował w Szkole Języka i Kultury Polskiej UŚ. Wprawieni w nastrój zmierzyliśmy się z poezją Młynarskiego skomponowaną w specjalnie dla nas ułożone muzyczne menu.

10 sierpnia 2017 roku

Wieczór poezji Bolesława Leśmiana przygotowali studenci z najwyższych grup. Dzięki nim dowiedzieliśmy się, kim był ten polski poeta i jakie są charakterystyczne elementy jego twórczości. Otrzymaliśmy również pamiątkowe książeczki z wierszami Leśmiana. Spotkanie zostało podsumowane krótkim kwizem – okazało się, że o polskiej poezji współczesnej wiemy już całkiem sporo. Teraz tę wiedzę teoretyczną będziemy wykorzystywać w praktyce -podczas przygotować do Turnieju Tłumaczeń.

08 sierpnia 2017 roku

Studenci mają talent! I nie jest to tylko talent do nauki języka polskiego, ale również dar plastyczny, wokalny, instrumentalny, recytatorski czy pisarski. Wieczór obfitował w różne wydarzenia, a wszystkie prezentacje odbyły się na gościnnej scenie Cieszyńskiego Domu Narodowego.

07 sierpnia 2017 roku

Dziś wieczorem mieliśmy specjalnie dla nas zorganizowaną kolację wraz z poczęstunkiem. W restauracji „U Jędrysa” oglądaliśmy występ śląskiego „Karlik”. Słuchaliśmy też tradycyjnych śląskich i polskich biesiadnych na weselu. Atmosfera była wspaniała, było nam bardzo wesoło – my również tańczyliśmy. Kolacja była smaczna.

06 sierpnia 2017 roku

W niedzielę byliśmy na wycieczce w Koszęcinie i Tarnowskich Górach. W Tarnowskich Górach bardzo bardzo podobała nam się Kopalnia Srebra oraz spływ łódkami w Sztolni Czarnego Pstrąga. W Koszęcinie zwiedzaliśmy siedzibę Zespołu Śląsk, podziwialiśmy stroje ludowe i tańczyliśmy poloneza.

03 sierpnia 2017 roku

W czwartek graliśmy w grę językową „Dom”. Wielu ludzi wzięło udział w tej zabawie organizowanej w sali konferencyjnej i cieszyło się na wspólnie spędzony czas. Wykładowcy rozdali nam kartki, na których mieliśmy informacje o naszej nowej narodowości, zainteresowaniach i wyglądzie. Naszym zadaniem było odnalezienie sąsiadów i zbudowanie domu. Największe wrażenie sprawiło na nas to, że dzięki zabawie poznaliśmy mnóstwo osób, które pochodzą z różnych krajów. Później każda nacja zaprezentowała się na scenie (był polski protest, taniec hinduski, hiszpański śpiew oraz taniec.

02 sierpnia 2017 roku

Tego dnia mieliśmy wykład i spotkanie z panią Cecylią Kukuczką. Dowiedzieliśmy się wiele o życiu Jerzego Kukuczki, górach i pasji zdobywania szczytów.  Był on świetnym himalaistą i drugim człowiekiem, który zdobył Koronę Ziemi. W Istebnej – niedaleko Cieszyna – jego żona otworzyła izbę pamięci z jego prywatnymi pamiątkami.

01 sierpnia 2017 roku

27. letnia szkoła rozpoczęła się 1 sierpnia. Na początku dnia mieliśmy testy kwalifikacyjne, a potem była inauguracja. Poznaliśmy wielu ważnych ludzi z województwa i Uniwersytetu Śląskiego. Wykład inauguracyjny wygłosił prof. Tadeusz Sławek. Potem czekała nas wycieczka po Cieszynie. Prezentem był dla nas wieczór powitalny w browarze.

31 lipca 2017 roku

„31 lipca większość z nas przyjechała do stolicy Śląska – Katowic. Potem wsiedliśmy do autobusów i przez 2 godziny mogliśmy oglądać z okna piękne widoki. Przyjechaliśmy do Cieszyna. Tutaj powitali nas serdecznie organizatorzy i nauczyciele letniej szkoły. Zakwaterowali nas w akademiku, a na stołówce czekał na nas pyszny obiad. Wieczorem było spotkanie organizacyjne, na którym sprezentowali nam piękne koszulki. Po takim dniu bardzo zmęczeni szybko poszliśmy spać”.

W sierpniu 2017 kampus Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie czeka na studentów z całego  świata! Około 200 obcokrajowców z ponad 30 krajów weźmie udział w 27. letniej szkole języka, literatury i kultury polskiej organizowanej od 1 do 28 sierpnia 2017 r. w pięknym kampusie w parku nad Olzą.

Co roku letni kurs przygotowują pracownicy Szkoły Języka i Kultury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego pod kierunkiem prof. dr hab. Jolanty Tambor. Cudzoziemcy z obu Ameryk, całej Europy i najdalszych zakątków Azji przybędą na Uniwersytet Śląski w Cieszynie, by przez cztery tygodnie w tym pięknym mieście intensywnie uczyć się języka polskiego, poznawać polską historię, kulturę, zwyczaje, zabytki i nas, Polaków. W programie 80 godz. lektoratu z języka polskiego, 20 godz. zajęć indywidualnych, 40 godz. seminariów o Polsce, 4 wycieczki do najbardziej interesujących miejsc południowej Polski.

Poza tym letnia szkoła to bogactwo innych atrakcji: popołudniowe i wieczorne spotkania, zabawy, koncerty, wieczory poezji, studencki spektakl teatralny i Turniej Tłumaczy. Punktem kulminacyjnym jest odbywające się 15 sierpnia Międzynarodowe Dyktando z Języka Polskiego, w czasie którego uczestnicy będą walczyć o tytuł Cudzoziemskiego Mistrza Języka Polskiego i darmowe uczestnictwo w kolejnej letniej szkole. Tego samego dnia po południu w centrum Cieszyna studenci zaprezentują swoje kraje podczas Wieczoru Narodów – będą śpiewać, tańczyć i częstować publiczność przysmakami kuchni narodowych. Po miesiącu nauki wyjadą bogatsi o nowe doświadczenia i zawarte przyjaźnie, a co najważniejsze – ze znacznie lepszą znajomością języka polskiego.

Więcej informacji na temat letniej szkoły języka, literatury i kultury polskiej znajduje się na stronie: https://www.sjikp.us.edu.pl/pl/letnia-szkola-jezyka-literatury-i-kultury-polskiej/