Pracowite tygodnie na kursie przygotowawczym do studiów w Polsce

07-04-2024

Koncert Studenckiego Zespołu Pieśni i Tańca „Katowice”

26 lutego 2024 r. nie był zwyczajnym dniem nauki – świat stanął na głowie – i to dosłownie! Słuchacze kursu przygotowawczego do studiów w Polsce wzięli udział nie tylko w zajęciach językowych, lecz również w niezwykłym koncercie zorganizowanym przez Studencki Zespół Piesni i Tańca “Katowice” Uniwersytetu Śląskiego. Uczestnicy kursu z zainteresowaniem przyglądali się kolorowym, tradycyjnym strojom ludowym, mieli też szansę podziwiać porywające tańce i popisy tancerzy oraz przysłuchiwać sie pięknym ludowym pieśniom. Wszyscy zgodnie przyznali, że polski folklor nie ma sobie równych, a tańce i pieśni w wykonaniu SZPiT “Katowice” były zachwycające.

“Żywe obrazy” 

Tego samego dnia słuchacze kursu wzięli udział w pierwszej części warsztatów odbywających się pod hasłem “Żywe obrazy”. Spotkanie prowadzone było przez Magdalenę Knapik, wykładowczynię SJIKP UŚ, która związana jest również z Ilia State University. Nasza lektorka od września 2023 roku przebywa w Tbilisi w Gruzji w ramach programu “Lektor” Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej.

Uczestnicy kursu mieli więc wyjątkową okazję, by wziąć udział w zajęciach, których pomysłodawczynią jest Magdalena Knapik. Głównym celem projektu jest stworzenie żywych obrazów –  rekonstrukcji dzieł malarstwa polskiego. Słuchacze mają za zadanie odtworzyć postawą, mimiką czy ubiorem wybrane przez siebie dzieło sztuki. Pierwsza część warsztatów stanowiła wprowadzenie i przygotowanie do realizacji tego kreatywnego projektu. Na jego efekty musimy poczekać do czerwca.

Międzynarodowy Dzień Kobiet w American Corner w Katowicach 

5 marca 2024 r. słuchacze kursu przygotowawczego do studiów w Polsce, kursu intensywnego języka polskiego jako obcego oraz grupa stypendystów z Chin wzięli udział w spotkaniu z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet. Wydarzenie zostało zorganizowane we współpracy z American Corner Katowice – Centrum Kultury i Informacji Amerykańskiej, które mieści się w Uniwersytecie Śląskim.

W czasie spotkania uczestnicy mieli okazję zobaczyć bardzo ciekawe prezentacje przygotowane przez przedstawicieli wszystkich grup kursu przygotowawczego: z Meksyku,  Brazylii,  Ukrainy, Białorusi i Rosji, a także wysłuchać piosenki w wykonaniu studentów z Chin. Wystąpienia dotyczyły wybitnych kobiet z poszczególnych krajów – artystek, aktywistek społecznych, mistrzyń sportowych, ale również poruszały problemy związane z nierównościami społecznymi, przemocą wobec kobiet oraz walką o ich prawa w różnych krajach na świecie.

Dzięki naszym słuchaczom był to naprawdę Międzynarodowy Dzień Kobiet.

8.03 Spotkanie z biurem rekrutacji UŚ 

8 marca 2024 r. słuchacze kursu przygotowawczego do studiów w Polsce wzięli udział w spotkaniu z biurem rekrutacji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Uczestnicy spotkania dowiedzieli się, dlaczego warto studiować i mieszkać w Katowicach oraz jakich formalności należy dopełnić, by rozpocząć studia na Uniwersytecie Śląskim. Kursanci z wielkim zainteresowaniem słuchali zaproszonych gości, gdyż duża część tegorocznych słuchaczy planuje rozpocząć karierę studencką właśnie w Katowicach. Po oficjalnej części spotkania słuchacze zadawali wiele pytań, na które z przyjemnością odpowiadali pracownicy Biura Rekrutacji UŚ. Ku radości wielu uczestników spotkania okazało się, że rekrutacja wcale nie jest tak trudna, jak mogłoby się wydawać. 

Film „Kos”
12 marca 2024 r. słuchacze kursu przygotowawczego oraz grupa stypendystów z Chin i Korei Południowej mieli okazję obejrzeć film z bieżącego repertuaru – kolejny po „Chłopach” głośny tytuł, który trafił na duże ekrany, m.in. do Kinoteatru Rialto w Katowicach.
Akcja filmu rozgrywa się na tle wydarzeń 1794 r., kiedy Tadeusz Kościuszko zamierzał wzniecić powstanie przeciwko Rosji i Prusom (insurekcja kościuszkowska). Trudne dzieje polsko-rosyjskie zostały pokazane, owszem, dosadnie, ale i ze sporą dozą fantazji – jakby rozgrywały się na Dzikim Zachodzie (reżyser Paweł Maślona podkreśla, że to „historical fiction”), z tym że bez zbędnego, jak się zdaje, patosu i z mniejszym, niż zwykliśmy dotąd oglądać, rozmachem. W mikroskali jak w soczewce skupiono jeszcze wyraziściej ludzkie postawy i dramaty.
Reżyser, podobnie jak we wcześniejszym swoim filmie pt. „Atak paniki”, losy bohaterów krzyżuje nieoczekiwanie, zapewniając widzom huśtawkę emocjonalną (ba! – „emocjonalny rollercoaster”). Zaproponował im obraz, którego „ostrość” wymierzona jest głównie w stronę szlachty. Historię przedstawiono z dużą siarczystością, co rusz „trącając” widzów obuchem, co z kolei trąci tarantinowskim, na wskroś współczesnym ujęciem.
Wszyscy zgromadzeni tego dnia w sali kinowej podążali myślami za trzymającą w napięciu do ostatniej chwili fabułą – za losem bohaterów, z których każdy miał w tych trudnych okolicznościach swoje do „ugrania” (Tadeusza Kościuszkę zagrał Jacek Braciak, rtm. Dunina – Robert Więckiewicz, szlacheckiego bękarta – Bartosz Bielenia, w roli wdowy po pułkowniku mogliśmy podziwiać Agnieszkę Grochowską). Zgodnie z zamysłem twórcy żaden z jego bohaterów nie wybija się na pierwszy plan, ale warto przyjrzeć się szczególnie grze Roberta Więckiewicza i jego charakteryzacji.
Film, obok wyświetlanego równolegle na ekranach kin studyjnych „Bękarta”, wpisuje się w krytyczną, zwłaszcza względem mieszczaństwa, rewizję historii. Na uwagę w obu produkcjach zasługują też wątki uprzedzeń na tle rasowym, nieoczekiwane zwroty akcji i humor mimo podejmowanej tematyki.
Wyjście do kina było doskonałą nauką historii, wypełnioną emocjami, a ogołoconą ze zbędnej martyrologii – lekcją, która – sądząc po reakcjach kursantów na film – nie pozostawiła nikogo obojętnym.

„Zagrajmy w otwarte karty”

Z kolei 13 marca słuchacze kursu, którzy w przyszłości zamierzają studiować nauki społeczne, wzięli udział w warsztatach „Zagrajmy w otwarte karty”, zorganizowanych w ramach projektu Entrepreneur (Entrepreneurial Preparation for Notable and Engaging Universities), realizowanych dzięki programowi EIT HEI Initiative.  Spotkanie odbyło się w uniwersyteckim centrum kreatywności i coworkingu spinPLACE. Uczestnicy warsztatów dowiedzieli się, jak najlepiej dbać o dobrą atmosferę w czasie pracy zespołowej, jak pokojowo rozwiązywać konflikty oraz jak skutecznie się komunikować. Moderatorką warsztatów była Agnieszka Jasińska – mentorka, trenerka biznesu, innowatorka, moderatorka Design Thinking, założycielka agencji strategiczno-marketingowej Projekt Marka.

Święto liczby Pi 

14 marca br. słuchacze kursu przygotowawczego dla kandydatów na studia w Polsce uczestniczyli w zajęciach zorganizowanych na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego z okazji Międzynarodowego Święta Liczby Pi. Z zaciekawieniem wysłuchali dwóch wykładów wygłoszonych przez pracowników naukowych Uniwersytetu Śląskiego: dr. hab. Przemysława Koprowskiego , prof. UŚ– Czym różni się pączek od donuta? Co ma Arka Noego do matematyki? oraz dr. hab. Tomasza Szostoka, prof. UŚ  na temat  życia wybitnego węgierskiego matematyka – Paula Erdösa.

Słuchacze kursu przygotowawczego z wielkim zainteresowaniem uczestniczyli w święcie matematyki, które pozwala wszystkim ludziom poznać tę stałą matematyczną, mającą szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach  nauk ścisłych.

Międzynarodowa Konferencja: Różnorodność, równość i inkluzja w społecznościach: Wspieranie dobrostanu i zrównoważonego rozwoju 

21.03.2024 roku uczestnicy kursu przygotowawczego wzięli udział w Międzynarodowej Konferencji: Różnorodność, równość i inkluzja w społecznościach: Wspieranie dobrostanu i zrównoważonego rozwoju. Wydarzenie zorganizowane przez Uniwersytet Śląski w Katowicach oraz Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024 zgromadziło wielu prelegentów reprezentujących różne dyscypliny naukowe, a także liczne grono słuchaczy, wśród których znalazły się również osoby przygotowujące się w Szkole Języka i Kultury Polskiej UŚ do studiów na różnych kierunkach. Tematyka konferencyjnych wystąpień, dyskusji i warsztatów dotyczyła różnorodności, różności i inkluzji w wielu wymiarach (m.in. społecznym, językowym, psychologicznym, politycznym) oraz w wielu przestrzeniach (prywatnej, zawodowej, akademickiej, publicznej). Uczestnicy kursu przygotowawczego prowadzonego przez SJiKP docenili bogactwo prezentowanych zagadnień oraz ich wieloaspektowe ujęcie i podczas zajęć ze swoimi wykładowcami chętnie i z zaangażowaniem odnosili się do prelekcji i dyskusji wysłuchanych podczas konferencji.    

Spotkania Wielkanocne 

22 marca 2024 r. słuchacze kursu przygotowawczego do podjęcia studiów w Polsce prowadzonych przez Szkołę Języka i Kultury Polskiej UŚ z grup KP1, 2 i 3 wzięli udział w zajęciach dotyczących polskich tradycji wielkanocnych. Studenci pochodzący z różnych kontynentów (m.in.: Azja, Ameryka Środkowa i Południowa) i różnych kręgów kulturowych mieli okazję poznać najważniejsze polskie zwyczaje i obrzędy. Obcokrajowcy wysłuchali najpierw części prezentacyjnej, przy czym temat polskich świąt okazał się dla nich bardzo interesujący – dopytywali o różne szczegóły i porównywali polskie tradycje z własnymi. Następnie wzięli czynny udział w zajęciach – sami kolorowali papierową pisankę, rozpoznali produkty, które powinny trafić do wielkanocnego koszyczka, a także kosztowali chrzanu, babki wielkanocnej i czekoladowych jajek. Zajęcia prowadzone w nieco luźniejszej formie niż zwykle, wykorzystujące gry językowe i zabawy manualne, pomagają w niecelowym i nieświadomym nauczaniu języka obcego oraz utrzymują motywację do nauki na wysokim poziomie.


Słuchacze kursu z grup KP 4, 5 i 6 również nie próżnowali. W ramach zajęć ze słownictwa specjalistycznego wzięli udział w spotkaniu poświęconym świętom wielkanocnym. 

Kursanci poznali tradycje i obrzędy związane z Wielkanocą, a także potrawy, które tradycyjne spożywa się w Polsce w tych dniach. Następnie słuchacze kursu wzięli udział w kwizie dotyczącym świątecznej leksyki. Ich wiedza została również zweryfikowana w nieco mniej typowy sposób, ponieważ lektorzy przygotowali dla nich krótką grę terenową. Zadaniem kursantów było zdobycie jak największej liczby czekoladowych jajek, a aby je otrzymać musieli odpowiadać na pytania dotyczące świąt, które słuchaczom zadawali pracownicy Wydziału Humanistycznego, na przykład państwo portierzy lub panie pracujące w stołówce. 

Na koniec wszyscy złożyliśmy sobie życzenia – oczywiście po polsku, ale też w innych językach, którymi posługują się słuchacze kursu!